Universitatea Pedagogica de Stat "I. Creanga" din mun. Chisinau: Recent submissions

  • VIOREANU, Marius-Marin (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Mesopotamienii au acceptat un calendar destul de modest și apreciabil pentru acel timp, bazat în parte pe observațiile permanente asupra fazelor Lunii. Luna – zeul Sin – era urmărită cu mare atenție, fiind notate și stelele ...
  • TICU, Luminița (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    În Babilonul Antic se întrebuințau pe larg în calcule tot felul de tabele ce serveau ca un îndrumar practic. Ele facilitau cu mult calculele numerice care se cereau des a fi realizate în diverse probleme cotidiene, în ...
  • TATARU, Ionel (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Notarea sexagesimală a numerelor întregi mesopotamiene nu a obținut răspândire largă peste hotarele statului Assiro-Babilonian, însă fracțiile sexagesimale au avut o aplicare mult mai largă. Notarea lor a fost modificată, ...
  • SEMENDEAEV, Angela (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Activitățile educaționale din cadrul programelor STEAM au devenit esențiale pentru formarea elevilor în secolul XXI. Articolul abordează importanța activităților STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică) ...
  • SALI, Larisa; TELEUCA, Marcel (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    În articol sunt examinate unele aspecte ale dezvoltării reprezentărilor spațiale în procesul de studiere a matematicii. Sunt descrise unele sugestii pentru îmbogățirea curriculară cu referire la subiectul abordat, axate ...
  • REPEȘCO, Vadim (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Acest articol explorează utilizarea exemplelor din filme și seriale pentru a stimula învățarea activă în predarea matematicii. Prezentarea formulelor matematice din cultura populară captează atenția studenților, încurajând ...
  • RAHIMOV, Svetlana (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Pentru a dezvolta aceste abilități și în final competențe matematice, cerințele actuale stringente ale vieții la etapa actuală cer ca elevii să fie familiarizați cu noțiuni de probabilistică încă din fragedă copilărie.
  • NEAGU, Natalia (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    În acest articol va fi prezentată modelarea unor probleme de probabilitate în Maple, pentru care au fost determinate probabilitățile teoretice, dar și frecvențele absolute, utilizând comenzi directe sau proceduri Maple. ...
  • MĂCIUCĂ, Mirela (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Cea mai veche știință a fost astronomia. Dezvoltarea cunoștințelor astronomice a fost condiționată mai întâi de toate de necesitatea de a cunoaște termenii schimbării anotimpurilor pentru o organizare corectă a prelucrării ...
  • MARCHITAN, Gabriela-Daniela (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Operațiile numerice în baza 60 erau comode pentru preoții caldei în timpul calculelor matematice realizate în urma observărilor astronomice asupra mișcării vizibile a Soarelui, Lunii, planetelor și a altor corpuri cerești. ...
  • MAFTEA, Serghei; MAFTEA, Alexandra (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Articolul țintește prezentarea unui aspect interdisciplinar al matematicii și biologiei în învățământul secundar. Astfel, conceptul de mulțime servește ca un instrument educativ pentru a promova învățarea interdisciplinară, ...
  • GRĂCHILĂ, Cristina-Cătălina (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Rapoartele și proporțiile sunt noțiuni matematice aplicate frecvent în rezolvarea problemelor din viața de zi cu zi, facilitând calculul unor cantități atunci când există o relație directă între ele. În acest articol, vom ...
  • GHIMP, Valentina (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Educația STEM/STEAM își propune să promoveze și utilizeze metode de predare-învățare bazate pe investigare și analiză directă, pentru a implica elevii în mod direct în rezolvarea problemelor cu legende selectate din cotidian, ...
  • GHERMAN, Gabriela (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Scrierea cuneiformă se învăța în școli. Școlile erau centre care răspândeau cunoștințele acumulate de generații. De obicei, ele funcționau pe lângă temple, numite „casa tăblițelor”.
  • GAVRILĂ, Simona (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Metodologia STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică) reprezintă un cadru educațional interdisciplinar care integrează învățarea acestor domenii pentru a dezvolta abilități complexe în rândul elevilor. În ...
  • FEȚANU, Elisa Ioana (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    În articolul de mai jos este prezentat conceptul de grad de interdisciplinaritate a problemelor de matematică în procesul de dezvoltare abilităților de cercetare la elevi la studierea matematicii din ciclul gimnazial.
  • DIACONU, Mihaela Ionica (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    A rezolva o problemă non standard – înseamnă a evidenția legăturile și relațiile atestate între anumite noțiuni, „ascunse” în condițiile problemei, și de a le expune în raționamente, restabilind astfel structura logică a ...
  • COZMA, Dumitru (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    În lucrare se definesc și se studiază funcțiile definite parametric. Se descriu etapele de cercetare a unei funcții definite parametric și metodologia construcției graficului ei.
  • COJOCARU, Natalia (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    Biblioteca ce conținea zeci de mii de „cărți” – tăblițe de lut din toate domeniile cunoscute în timpurile acelea. Tăblițele erau împărțite pe ramuri de specialitate, în funcție de conținut. La fiecare stelaj se afla o ...
  • COJOCARU, John (Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă", 2024)
    A rezolva o problemă non standard – înseamnă a evidenția legăturile și relațiile atestate între anumite noțiuni, „ascunse” în condițiile problemei, și de a le expune în raționamente, restabilind astfel structura logică a ...