Abstract:
Lucrarea investighează potențialul transformator al inteligenței artificiale (IA) în cadrul ecosistemului educațional românesc, din perspectiva unui cadru didactic din învățământul primar. Pornind de la modernizarea infrastructurii prin PNRR și de la noile caracteristici ale elevului nativ digital din generația Alpha, se argumentează necesitatea adaptării procesului didactic prin integrarea IA. Se analizează definiții și perspective asupra IA, precum și aplicații concrete care sprijină activitatea profesorilor și învățarea elevilor. Este tratată și problematica utilizării etice a IA în școală, fiind evidențiate atât beneficiile, cât și riscurile implicate. În final, sunt formulate recomandări pentru cadrele didactice privind utilizarea responsabilă și creativă a IA, precum și despre viitorul colaborativ dintre profesori și asistenți inteligenți.
Description:
This paper explores the transformative potential of artificial intelligence (AI) within the Romanian educational ecosystem, from the perspective of a primary school teacher. Starting from the modernization of infrastructure through the PNRR program and the unique learning profile of digital-native Alpha generation students, it emphasizes the need to adapt teaching strategies through AI integration. The study examines definitions and perspectives on AI, as well as practical applications that support teachers’ work and student learning. Ethical use of AI in the classroom is discussed, highlighting both the advantages and risks. The paper concludes with recommendations for teachers on how to responsibly and creatively use AI, envisioning a future of collaboration between human educators and intelligent assistants.