REPOZITORIU UPSC

Experiment and observation as methods in the formation of scientific concepts in primary education

Show simple item record

dc.contributor.author SECRIERU, Alina
dc.contributor.author CALALB, Mihail
dc.date.accessioned 2025-09-30T16:57:12Z
dc.date.available 2025-09-30T16:57:12Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation SECRIERU, Alina & CALALB, Mihail. Experiment and observation as methods in the formation of scientific concepts in primary education. În: Perspective interdisciplinare asupra predării şi învăţării ştiinţelor: Conferinţă ştiinţifică naţională cu participare internaţională: Eveniment online, 11 aprilie 2025 = Multidisciplinary perspectives on science teaching and learning : Scientific conference with international participation: Online event, April 11, 2025, [Chişinău]: Conference proceedings. Chișinău: CEP UPSC, 2025, pp. 154-161. ISBN 978-9975-48-271-4. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-48-271-4
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7902
dc.description Articolul explorează rolul experimentului didactic în construirea timpurie a conceptelor științifice la copiii din ciclul primar. Se evidențiază valoarea formativă a activităților practice și observative, care facilitează învățarea prin descoperire și sprijină formarea unei gândiri logice și cauzale. Analiza vizează strategiile de proiectare și aplicare a experimentului ca metodă activă de predare, în corelație cu particularitățile de vârstă ale elevilor. Exemplele concrete prezentate reflectă modul în care investigația experimentală stimulează curiozitatea, întărește înțelegerea fenomenelor naturale și contribuie la o învățare semnificativă, bazată pe experiență directă și reflecție. en_US
dc.description.abstract The article explores the role of didactic experiments in the early construction of scientific concepts among primary school children. It highlights the formative value of practical and observational activities, which facilitate discovery-based learning and support the development of logical and causal thinking. The analysis focuses on strategies for designing and implementing experiments as an active teaching method, aligned with the age-specific characteristics of young learners. The concrete examples presented illustrate how experimental investigation stimulates curiosity, reinforces the understanding of natural phenomena, and contributes to meaningful learning grounded in direct experience and reflection. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Didactic experiment en_US
dc.subject Observational activities en_US
dc.subject Discovery-based learning en_US
dc.subject Experiment didactic en_US
dc.subject Activități observative en_US
dc.subject Învățare prin descoperire en_US
dc.title Experiment and observation as methods in the formation of scientific concepts in primary education en_US
dc.title.alternative Experimentul și observarea ca metode în formarea conceptelor științifice în ciclul primar en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account