Abstract:
The article explores the role of didactic experiments in the early construction of scientific concepts among primary school children. It highlights the formative value of practical and observational activities, which facilitate discovery-based learning and support the development of logical and causal thinking. The analysis focuses on strategies for designing and implementing experiments as an active teaching method, aligned with the age-specific characteristics of young learners. The concrete examples presented illustrate how experimental investigation stimulates curiosity, reinforces the understanding of natural phenomena, and contributes to meaningful learning grounded in direct experience and reflection.
Description:
Articolul explorează rolul experimentului didactic în construirea timpurie a conceptelor științifice la copiii din ciclul primar. Se evidențiază valoarea formativă a activităților practice și observative, care facilitează învățarea prin descoperire și sprijină formarea unei gândiri logice și cauzale. Analiza vizează strategiile de proiectare și aplicare a experimentului ca metodă activă de predare, în corelație cu particularitățile de vârstă ale elevilor. Exemplele concrete prezentate reflectă modul în care investigația experimentală stimulează curiozitatea, întărește înțelegerea fenomenelor naturale și contribuie la o învățare semnificativă, bazată pe experiență directă și reflecție.