REPOZITORIU UPSC

The impact of applying the concepts of Big Scientific Ideas and Conceptual Questions in teaching Electrokinetics in lower secondary education

Show simple item record

dc.contributor.author DABIJA, Viorel
dc.date.accessioned 2025-09-30T16:53:54Z
dc.date.available 2025-09-30T16:53:54Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation DABIJA, Viorel. The impact of applying the concepts of Big Scientific Ideas and Conceptual Questions in teaching Electrokinetics in lower secondary education. În: Perspective interdisciplinare asupra predării şi învăţării ştiinţelor: Conferinţă ştiinţifică naţională cu participare internaţională: Eveniment online, 11 aprilie 2025 = Multidisciplinary perspectives on science teaching and learning : Scientific conference with international participation: Online event, April 11, 2025, [Chişinău]: Conference proceedings. Chișinău: CEP UPSC, 2025, pp. 137-153. ISBN 978-9975-48-271-4. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-48-271-4
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7901
dc.description Studiul de față investighează impactul aplicării a două abordări pedagogice moderne – Ideile Științifice Mari (ISM) și Întrebările Conceptuale (IC) – asupra învățării temei „Electrocinetica” la elevii de clasa a VIII-a. Experimentul a fost realizat în patru clase dintr-un liceu teoretic din Republica Moldova, două dintre acestea constituind grupul experimental (N=57), iar celelalte două – grupul de control (N=53). Pe parcursul a șase lecții, grupul experimental a beneficiat de un demers didactic integrat, bazat pe explicarea ideilor științifice mari și activarea raționamentului prin întrebări conceptuale. Colectarea datelor s-a realizat prin testări inițiale și finale, iar analiza statistică a inclus statistici descriptive, test t pentru eșantioane dependente, coeficientul Cohen’s d, analize de corelație și testul Friedman. Rezultatele arată un progres semnificativ în grupul experimental (Cohen’s d = 0.54), în timp ce grupul de control nu a înregistrat îmbunătățiri semnificative. De asemenea, performanța f inală s-a corelat strâns cu cunoștințele declarative și condiționale. Concluziile evidențiază eficiența intervenției bazate pe ISM și IC în stimularea învățării semnificative și în formarea unui profil cognitiv echilibrat, cu aplicabilitate largă în predarea științelor. en_US
dc.description.abstract This study investigates the impact of two modern pedagogical approaches Big Scientific Ideas (BSI) and Conceptual Questions (CQ) on student learning in the topic of “Electrokinetics” among 8th-grade students. The experiment was conducted in four classes at a theoretical high school in the Republic of Moldova, with two classes assigned to the experimental group (N=57) and two to the control group (N=53). Over the course of six lessons, the experimental group followed an integrated instructional design, centered on the explanation of big scientific ideas and the activation of reasoning through conceptual questions. Data collection was carried out through pre- and post-tests, and statistical analysis included descriptive statistics, paired-sample t-tests, Cohen’s d effect size, correlation analysis, and the Friedman test. The results show a significant learning gain in the experimental group (Cohen’s d = 0.54), while the control group demonstrated no meaningful improvement. Additionally, final performance was strongly correlated with declarative and conditional knowledge. The findings highlight the effectiveness of ISM and CQ-based intervention in fostering meaningful learning and in developing a balanced cognitive profile, with broad applicability to science education. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Big Scientific Ideas en_US
dc.subject Conceptual Questions en_US
dc.subject Physics teaching en_US
dc.subject Declarative en_US
dc.subject Conditional en_US
dc.subject Procedural knowledge en_US
dc.subject Idei Științifice Mari en_US
dc.subject Întrebări Conceptuale en_US
dc.subject Predarea fizicii en_US
dc.subject Cunoștințe declarative en_US
dc.subject Condiționale en_US
dc.subject Procedurale en_US
dc.title The impact of applying the concepts of Big Scientific Ideas and Conceptual Questions in teaching Electrokinetics in lower secondary education en_US
dc.title.alternative Impactul aplicării conceptelor de Idei Științifice Mari și Întrebări Conceptuale în predarea Electrocineticii în gimnaziu en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account