REPOZITORIU UPSC

Correlation of competences specific to the discipline of Physics with curricular requirements

Show simple item record

dc.contributor.author MELINTE, Victoria
dc.date.accessioned 2025-09-30T16:45:58Z
dc.date.available 2025-09-30T16:45:58Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation MELINTE, Victoria. Correlation of competences specific to the discipline of Physics with curricular requirements. În: Perspective interdisciplinare asupra predării şi învăţării ştiinţelor: Conferinţă ştiinţifică naţională cu participare internaţională: Eveniment online, 11 aprilie 2025 = Multidisciplinary perspectives on science teaching and learning : Scientific conference with international participation: Online event, April 11, 2025, [Chişinău]: Conference proceedings. Chișinău: CEP UPSC, 2025, pp. 99-121. ISBN 978-9975-48-271-4. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-48-271-4
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7899
dc.description Articolul analizează modul în care competențele specifice disciplinei Fizica sunt corelate cu cerințele curriculare din Republica Moldova, în contextul implementării unui curriculum bazat pe competențe. Scopul articolul este identificarea acestor competențe, analiza în relație cu cerințele generale ale curriculumului și stabilirea corelării între competențele-cheie, cele specifice și unitățile de competență și să ofere sugestii metodologice pentru predarea fizicii. Se subliniază continuitatea dintre gimnaziu și liceu, diferențele de complexitate și nivel de abstractizare, precum și rolul esențial al activităților experimentale și al predării prin probleme reale. en_US
dc.description.abstract The article analyzes how the specific competencies of the Physics discipline are correlated with the curricular requirements of the Republic of Moldova, in the context of the implementation of a competency-based curriculum. The aim of the article is to identify these competencies, analyze them in relation to the general requirements of the curriculum and establish the correlation between key competencies, specific competencies and units of competence and to provide methodological suggestions for teaching physics. The continuity between gymnasium and high school, the differences in complexity and level of abstraction, as well as the essential role of experimental activities and teaching through real problems are emphasized. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Physics curriculum en_US
dc.subject Key competencies en_US
dc.subject Competencies specific to the Physics discipline en_US
dc.subject Correlation of physics-specific competencies with key competencies en_US
dc.subject Units of competency en_US
dc.subject Curriculum la fizică en_US
dc.subject Competențe-cheie en_US
dc.subject Competențe specifice disciplinei Fizica en_US
dc.subject Corelarea competențelor specifice fizicii cu competențele-cheie en_US
dc.subject Unități de competență en_US
dc.title Correlation of competences specific to the discipline of Physics with curricular requirements en_US
dc.title.alternative Corelarea competențelor specifice disciplinei Fizica cu cerințele curriculare en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account