dc.contributor.author |
MELINTE, Victoria |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-30T16:45:58Z |
|
dc.date.available |
2025-09-30T16:45:58Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
MELINTE, Victoria. Correlation of competences specific to the discipline of Physics with curricular requirements. În: Perspective interdisciplinare asupra predării şi învăţării ştiinţelor: Conferinţă ştiinţifică naţională cu participare internaţională: Eveniment online, 11 aprilie 2025 = Multidisciplinary perspectives on science teaching and learning : Scientific conference with international participation: Online event, April 11, 2025, [Chişinău]: Conference proceedings. Chișinău: CEP UPSC, 2025, pp. 99-121. ISBN 978-9975-48-271-4. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-48-271-4 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7899 |
|
dc.description |
Articolul analizează modul în care competențele specifice disciplinei Fizica sunt corelate cu cerințele curriculare din Republica Moldova, în contextul implementării unui curriculum bazat pe competențe. Scopul articolul este identificarea acestor competențe, analiza în relație cu cerințele generale ale curriculumului și stabilirea corelării între competențele-cheie, cele specifice și unitățile de competență și să ofere sugestii metodologice pentru predarea fizicii. Se subliniază continuitatea dintre gimnaziu și liceu, diferențele de complexitate și nivel de abstractizare, precum și rolul esențial al activităților experimentale și al predării prin probleme reale. |
en_US |
dc.description.abstract |
The article analyzes how the specific competencies of the Physics discipline are correlated with the curricular requirements of the Republic of Moldova, in the context of the implementation of a competency-based curriculum. The aim of the article is to identify these competencies, analyze them in relation to the general requirements of the curriculum and establish the correlation between key competencies, specific competencies and units of competence and to provide methodological suggestions for teaching physics. The continuity between gymnasium and high school, the differences in complexity and level of abstraction, as well as the essential role of experimental activities and teaching through real problems are emphasized. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Physics curriculum |
en_US |
dc.subject |
Key competencies |
en_US |
dc.subject |
Competencies specific to the Physics discipline |
en_US |
dc.subject |
Correlation of physics-specific competencies with key competencies |
en_US |
dc.subject |
Units of competency |
en_US |
dc.subject |
Curriculum la fizică |
en_US |
dc.subject |
Competențe-cheie |
en_US |
dc.subject |
Competențe specifice disciplinei Fizica |
en_US |
dc.subject |
Corelarea competențelor specifice fizicii cu competențele-cheie |
en_US |
dc.subject |
Unități de competență |
en_US |
dc.title |
Correlation of competences specific to the discipline of Physics with curricular requirements |
en_US |
dc.title.alternative |
Corelarea competențelor specifice disciplinei Fizica cu cerințele curriculare |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |