dc.contributor.author |
BOCANCEA, Viorel |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-30T16:42:28Z |
|
dc.date.available |
2025-09-30T16:42:28Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
BOCANCEA, Viorel. Aspects of implementing STEM/STEAM projects in the study of physics in general education. În: Perspective interdisciplinare asupra predării şi învăţării ştiinţelor: Conferinţă ştiinţifică naţională cu participare internaţională: Eveniment online, 11 aprilie 2025 = Multidisciplinary perspectives on science teaching and learning : Scientific conference with international participation: Online event, April 11, 2025, [Chişinău]: Conference proceedings. Chișinău: CEP UPSC, 2025, pp. 93-98. ISBN 978-9975-48-271-4. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-48-271-4 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7898 |
|
dc.description |
Cercetările recente din Republica Moldova (2021-2023) evidențiază impactul pozitiv al educației STEM/STEAM în învățământul preuniversitar. Studiile analizate arată că proiectele transdisciplinare și interdisciplinare îmbunătățesc calitatea educației, dezvoltă abilități cognitive, cresc motivația și performanța academică. Competițiile de robotică sunt eficiente în stimularea gândirii critice și a rezolvării de probleme. Un sondaj relevă o implementare semnificativă a proiectelor STEM de către profesori, deși aceștia se confruntă cu lipsa resurselor tehnice și cu cunoștințe limitate în gândirea computațională. În ciuda provocărilor legate de resurse și formare, inițiativa profesorilor de a implementa proiecte STEM este remarcabilă. Studiile confirmă beneficiile educației STEM/STEAM, inclusiv dezvoltarea cognitivă, performanța academică îmbunătățită, creșterea motivației elevilor, dezvoltarea de abilități esențiale și alinierea cu viitoarele cariere. Se recomandă crearea de ghiduri metodologice, cursuri de gândire computațională și ateliere pentru a sprijini în continuare educația STEM în Republica Moldova. |
en_US |
dc.description.abstract |
Recent research from the Republic of Moldova (2021-2023) highlights the positive impact of STEM/STEAM education in pre-university education. The analyzed studies show that transdisciplinary and interdisciplinary projects improve the quality of education, develop cognitive skills, increase motivation and academic performance. Robotics competitions are effective in stimulating critical thinking and problem solving. A survey reveals a significant implementation of STEM projects by teachers, although they face a lack of technical resources and limited knowledge in computational thinking. Despite the challenges related to resources and training, the initiative of teachers to implement STEM projects is remarkable. Studies confirm the benefits of STEM/STEAM education, including cognitive development, improved academic performance, increased student motivation, development of essential skills and alignment with future careers. The creation of methodological guides, computational thinking courses and workshops is recommended to further support STEM education in the Republic of Moldova. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
STEM/STEAM education |
en_US |
dc.subject |
STEM/STEAM projects |
en_US |
dc.subject |
Pre-university education |
en_US |
dc.subject |
Republic of Moldova |
en_US |
dc.subject |
Academic performance |
en_US |
dc.subject |
Educație STEM/STEAM |
en_US |
dc.subject |
Proiecte STEM/STEAM |
en_US |
dc.subject |
Învățământ preuniversitar |
en_US |
dc.subject |
Republica Moldova |
en_US |
dc.subject |
Performanță academică |
en_US |
dc.title |
Aspects of implementing STEM/STEAM projects in the study of physics in general education |
en_US |
dc.title.alternative |
Aspecte ale implementării proiectelor STEM/STEAM la predarea fizicii în învățământul general |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |