Abstract:
Recent advances in neuroscience provide critical insights into the physiological processes involved in learning, with direct implications for the design of educational strategies. This study synthesizes evidence regarding the role of protein synthesis in the consolidation of long-term memory, as well as the dynamic interactions between the hippocampus, neocortex, and prefrontal cortex in the storage and retrieval of information. Neuroscientific research highlights the physiological complexity of learning, particularly the transition from rote memorization to deep understanding. Within the framework of the triune brain theory, effective learning results from the interaction between the emotional and rational components of the brain, and is negatively impacted by stress and anxiety. The study underscores the importance of collaboration between neuroscience research and educational practice in developing instructional interventions aligned with the way the human brain learns and comprehends.
Description:
Progresele recente din neuroștiințe oferă perspective esențiale asupra proceselor fiziologice implicate în învățare, cu implicații directe pentru proiectarea strategiilor educaționale. Studiul de față sintetizează dovezi privind rolul sintezei proteice în consolidarea memoriei pe termen lung, precum și dinamica interacțiunilor dintre hipocamp, neocortex și cortexul prefrontal în procesul de stocare și accesare a informației. Neuroștiințele evidențiază complexitatea fiziologică a învățării, în special tranziția de la memorare la înțelegere. În cadrul teoriei creierului triun, învățarea eficientă rezultă din interacțiunea dintre componentele emoționale și raționale ale creierului, fiind afectată negativ de stres și anxietate. Se subliniază importanța colaborării între cercetarea neuroștiințifică și practica educațională, în vederea dezvoltării unor intervenții didactice adaptate modului în care creierul uman învață și înțelege.