Abstract:
The article considers the problem of professional identity formation in students in the conditions of the modern labor market, characterized by the development of the economy of collaborative consumption, remote work, automation and digitalization. The article analyzes the impact of these factors on students' self-perception in the professional context, their values, beliefs and skills. Particular attention is paid to the role of technology, including social media and online learning platforms, in the construction and representation of professional identity. The study also examines the adaptation of higher education institutions to changing labor market demands through innovations in curriculum and teaching methodologies, emphasizing the importance of practical experience and reflection. The article reviews the relevance of existing psychological theories and proposes new models that take into account contemporary conditions. Key challenges and opportunities for students in the process of professional identity formation are identified, as well as the influence of socio-economic factors. Based on the analysis, recommendations are presented for teachers and educational institutions to support students in the development of sustainable and adaptive professional identity in the context of a dynamically developing labor market.
Description:
În articol este abordată problema formării identității profesionale a studenților în condițiile pieței moderne a muncii, caracterizată prin dezvoltarea economiei consumului colaborativ, a muncii la distanță, a automatizării și digitalizării. Se analizează impactul acestor factori asupra percepției de sine a studenților în context profesional, asupra valorilor, convingerilor și competențelor acestora. O atenție deosebită este acordată rolului tehnologiei, inclusiv al social media și al platformelor de învățare online, în construirea și reprezentarea identităților profesionale. Cercetarea explorează, de asemenea, adaptarea instituțiilor de învățământ superior la cerințele în schimbare ale pieței forței de muncă prin inovații în curriculum și metodologii de predare, subliniind importanța experienței practice și a reflecției. Se mai examinează relevanța teoriilor psihologice existente și se propun noi modele care iau în considerare contextul actual. Sunt identificate principalele provocări și oportunități pentru studenți în procesul de formare a identității profesionale, precum și influența factorilor socioeconomici. Pe baza analizei, sunt prezentate recomandări pentru cadrele didactice și instituțiile de învățământ în vederea sprijinirii studenților în dezvoltarea unei identități profesionale durabile și adaptabile în contextul unei piețe a muncii în dezvoltare dinamică.