Abstract:
The article is devoted to the study of the features of sociometric status and selfesteem of modern adolescents. It was experimentally revealed that a third of schoolchildren are not accepted in their classes, they have not established productive contacts with peers. At the same time, they cannot establish themselves and find their place in the reference group, this affects all aspects of their lives. Self-esteem of adolescents, also for a third of the sample has a low or very high level, which is not adequate according to the test standards. A quarter of the subjects are characterized by a level of aspiration that does not correspond to the norm and they belong to the risk group requiring the help of psychologists and teachers. Gender differences for the subjects of this age group for the specified parameters were not obtained. The relationship between self-esteem and sociometric status in adolescents was revealed.
Description:
Articolul este dedicat studiului caracteristicilor statutului sociometric și autoaprecierii liceenilor moderni. S-a constatat experimental că o treime dintre liceeni nu sunt acceptați în clase, nu au contacte productive cu colegii. În același timp, ei nu pot să-și găsească locul în grupul de referință, lucru care afectează toate aspectele vieții lor. Autoaprecierea elevilor de liceu are și un nivel scăzut sau foarte ridicat pentru o treime din eșantion, ceea ce nu este firesc conform standardelor de testare. Un sfert dintre subiecți au un nivel de aspirație care nu corespunde normei și aparțin unui grup de risc, fiind necesar ajutorul psihologilor și profesorilor. Nu au fost stabilite diferențe de gen pentru adolescenți la acești parametri. Experimental, a fost stabilită interrelația dintre autoapreciere și statutul sociometric în rândul elevilor de liceu.