Abstract:
This article examines the role of culturally responsive teaching and highlights the importance of moving beyond traditional, homogeneous methods towards more dynamic, culturally inclusive approaches that emphasize student engagement, real-world applications, and intercultural communication. Culturally responsive teaching fosters inclusivity by acknowledging students’ cultural backgrounds, while cooperative learning encourages collaboration and problem-solving across diverse groups. The article provides practical strategies for implementing these approaches, including projectbased learning, role-playing, and group discussions. Additionally, it investigates the integration of digital tools to facilitate interactive and inclusive learning environments. By fostering critical thinking, global awareness, and inclusivity, these strategies contribute to building a multicultural and cohesive educational space. The article also addresses the challenges and advantages of applying these techniques, offering insights into their relevance across various learning settings and their potential for promoting learner autonomy and long-term retention.
Description:
Acest articol examinează rolul predării receptiv-culturale și subliniază importanța depășirii metodelor tradiționale și omogene în favoarea unor abordări mai dinamice și incluzive din punct de vedere cultural, care pun accent pe implicarea elevilor, aplicațiile practice și comunicarea interculturală. Predarea receptiv-culturală promovează incluziunea prin recunoașterea contextelor culturale ale elevilor, în timp ce învățarea cooperativă încurajează colaborarea și rezolvarea problemelor în diverse grupuri. Articolul oferă strategii practice pentru implementarea acestor abordări, inclusiv învățarea bazată pe proiecte, jocuri de rol și discuții de grup. În plus, se investighează integrarea instrumentelor digitale pentru a facilita medii de învățare interactive și incluzive. Prin promovarea gândirii critice, a conștientizării globale și a incluziunii, aceste strategii contribuie la construirea unui spațiu educațional multicultural și coeziv. Articolul abordează, de asemenea, provocările și avantajele aplicării acestor tehnici, oferind perspective asupra relevanței lor în diverse medii de învățare și asupra potențialului lor de a promova autonomia și retenția pe termen lung.