Abstract:
The article explores how literary texts can be used to dicuss cultural differences through a multilingual approach, with the goal of developing students’ intercultural competence. In a globalized world marked by increased movement and language diversity, it is important for education to promote intercultural dialogue and understanding. The research suggests a clear methodology for using literature to build intercultural competence, combining literary readings with critical thinking and media resources to create a multilingual and intercultural learning environment. It defines and discusses several key terms. The article presents a teaching framework that involves dialogue with and about literature, encouraging students to reflect on their own cultural views, analyze different perspectives, and engage in critical discussions. Through literary texts, students are exposed to a wide range of cultural contexts, helping them grow their intercultural awareness and ability to interact in a global setting. Media resources add authenticity and cultural relevance to the learning process.
Description:
Articolul explorează modul în care textele literare pot fi utilizate pentru negocierea diferențelor culturale printr-o abordare multilingvă, cu scopul de a dezvolta competența interculturală la studenți. Într-o lume globalizată, caracterizată de mișcare sporită și diversitate lingvistică, este esențial ca educația să promoveze înțelegerea și dialogul intercultural. Cercetarea propune o metodologie structurată și clar definită pentru utilizarea literaturii în dezvoltarea competenței interculturale, combinând lecturile literare cu reflecția critică și integrarea resurselor media pentru a crea un mediu de învățare multilingv și intercultural, definește și abordează teoretic mai mulți termini cheie. Aceasta prezintă un cadru didactic care implică dialogul cu și despre literatură, încurajând astfel elevii să reflecteze asupra propriilor atitudini culturale, să analizeze perspective diferite și să se angajeze în discuții critice. Prin utilizarea textelor literare, studenții sunt expuși la o gamă variată de contexte culturale, fiind stimulați să-și dezvolte conștientizarea interculturală și capacitatea de a interacționa într-un mediu global. Integrarea resurselor media completează această abordare, aducând un plus de autenticitate și relevanță culturală în procesul de învățare.