Abstract:
In the context of the Republic of Moldova, multilingualism and intercultural competencies are essential for the development of an inclusive and high-quality educational system. Given the continuously expanding linguistic and cultural diversity, it is imperative to ensure equitable access to education for all students, particularly those from diverse linguistic backgrounds. However, the integration of foreign students and the recognition of their cultural identities present significant challenges that can be transformed into valuable opportunities within the educational environment. Educational institutions can become centers for intercultural dialogue, promoting an appreciation of diversity. In this context, teacher training plays a fundamental role, necessitating specialized preparation to effectively address the challenges encountered in multilingual settings. The promotion of active teaching methods and the involvement of all members of the school community are essential for responding to the challenges associated with multilingualism. Through a concerted effort, multilingualism can be transformed into an added value, thereby contributing to the construction of a more inclusive and cohesive society.
Description:
În contextul Republicii Moldova, multilingvismul și competențele interculturale se dovedesc a fi esențiale pentru dezvoltarea unui sistem educațional incluziv și de înaltă calitate. Având în vedere diversitatea lingvistică și culturală în continuă expansiune, este imperativ să se asigure accesul echitabil la educație pentru toți elevii, în special pentru cei care provin din medii lingvistice variate. Cu toate acestea, integrarea elevilor străini și recunoașterea identităților lor culturale constituie provocări semnificative, care pot fi transformate în oportunități valoroase pentru mediul educațional. Instituțiile de învățământ pot deveni centre de dialog intercultural, promovând aprecierea diversității. În acest context, formarea cadrelor didactice joacă un rol fundamental, necesitând o pregătire specializată pentru a aborda eficient provocările întâlnite în medii plurilingve. Promovarea unor metodologii didactice active și implicarea tuturor membrilor comunității școlare sunt esențiale pentru a răspunde provocărilor asociate multilingvismului. Printr-un efort concertat, multilingvismul poate fi transformat într-o valoare adăugată, contribuind astfel la construirea unei societăți mai incluzive și coezive.