dc.contributor.author |
CRISTEA-ENACHE, Daniel |
|
dc.date.accessioned |
2025-08-11T09:40:21Z |
|
dc.date.available |
2025-08-11T09:40:21Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
CRISTEA-ENACHE, Daniel. Emil Brumaru și fantasticul universului domestic. În: Educaţia multiculturală, spaţiu formativ pentru educaţia valorilor = Multicultural education, training space for values education: Conferinţa ştiinţifică naţională cu participare internaţională, Ediţia 2, 5-6 decembrie 2024. Chişinău: CEP UPSC, 2024, pp. 7-12. ISBN 978-9975-46-967-8. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-967-8 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7733 |
|
dc.description.abstract |
The positive critical reception and the acknowledgment of Brumaru as an original poet by the mainstream and the literary establishment of the 70’s make it even more unexplainable — in the historical and cultural context — the tardiness of the poet’s editorial debut. If the difference between Brumaru’s lyricism and the reportage-like verses of the veterans of the socialist realism was immediately perceived, the differentiation towards the abstract neo-modernism of the first wave of poets of the 60’s generation was later understood. The article tries to demonstrate the following hypothesis of critical interpretation: Brumaru was not related to the 60’s generation, for his lyrical universe was created from the start with different elements, distinct registry, a new poetry, from a different perspective not focusing on metaphysical aspects, on the contrary rather, focusing on the physical, concrete and objective aspects. The extensive space, beyond the perception’s limits, from Nichita Stănescu’s poems will be replaced with a domestic space, an intimate micro-universe that Emil Brumaru starts exploring from his first poetry book. The analysis leads to the conclusion that Brumaru has a different poetry than the neo-modernist approach of the 60’s generation. |
en_US |
dc.description.sponsorship |
Receptarea favorabilă și recunoașterea lui Emil Brumaru ca un poet original de către mainstream-ul și establishment-ul literar al epocii anilor 1970 fac și mai inexplicabilă — în contextul istoric și cultural dat — întârzierea debutului editorial al poetului. Dacă diferența dintre lirismul lui Brumaru și versurile reportericești ale veteranilor realismului socialist a fost imediat percepută, în epocă, diferențierea lui față de neo-modernismul abstract al primului „val” de poeți din Generația ‘60 a fost înțeleasă abia mai târziu. Articolul încearcă să demonstreze următoarea ipoteză de interpretare critică: Brumaru nu era afin Generației ‘60, întrucât universul lui liric era construit, încă de la început, cu alte componente, într-un alt registru, cu o poetică diferită și dintr-o perspectivă ce nu miza pe metafizic, ci, dimpotrivă, pe fizic, pe concret, pe obiectual. Spațiul vast, dincolo de limitele percepției, din poemele lui Nichita Stănescu va fi substituit printr-un spațiu domestic, casnic, printr-un micro-cosmos pe care Emil Brumaru îl explorează de la prima lui carte de poezie. Analiza conduce către concluzia că Brumaru are o altă poetică decât aceea neo-modernistă a Generației. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat “Ion Creangă” |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
"Educaţia multiculturală, spaţiu formativ pentru educaţia valorilor", Ediţia 2, 5-6 decembrie 2024; |
|
dc.subject |
Emil Brumaru |
en_US |
dc.subject |
The 60’s generation |
en_US |
dc.subject |
Neo-modernism |
en_US |
dc.subject |
Poetry |
en_US |
dc.subject |
Literature |
en_US |
dc.subject |
Generația ‘60 |
en_US |
dc.subject |
Neo-modernism |
en_US |
dc.subject |
Poezie |
en_US |
dc.subject |
Literatură |
en_US |
dc.title |
Emil Brumaru și fantasticul universului domestic |
en_US |
dc.title.alternative |
Emil Brumaru and the fantasy of his domestic universe |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |