REPOZITORIU UPSC

Conceptualizarea dezvoltării suporturilor curriculare CLIL în educația multilingvă și pluriculturală (engleză, franceză și română)

Show simple item record

dc.contributor.author DODU-SAVCA, Carolina
dc.date.accessioned 2025-07-10T11:28:52Z
dc.date.available 2025-07-10T11:28:52Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation DODU-SAVCA, Carolina. Conceptualizarea dezvoltării suporturilor curriculare CLIL în educația multilingvă și pluriculturală (engleză, franceză și română). În: Abordarea predării integrate a conţinuturilor lingvistice şi nonlingvistice în formarea profesorilor: Conferinţa ştiinţifică naţională cu participare internaţională, 26 noiembrie 2024. Chișinău: CEP UPSC, 2025, pp. 77-89. ISBN 978-9975-48-261-5 (PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-48-261-5
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7703
dc.description.abstract In an increasingly globalized and diverse educational context, the development of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL) presents a complex but essential challenge. This article aims to provide a synthesis of the fundamental concepts, theories, and methodologies underlying the development of CLIL teaching materials to understand how challenges evolve in the context of transdisciplinary, multilingual, and multicultural education. Focused on a panoramic analysis of the CLIL pedagogical approach, this study explores the theoretical foundations of CLIL, with an emphasis on the 4C model (content, communication, cognition, culture) and the contributions of key authors such as David Marsh and Diane Coyle. It then invokes the historical evolution of CLIL, compares modernist and postmodernist epistemological perspectives, and associated approaches. It underlines the importance of adapting CLIL materials to the specific needs of students and teachers, as well as the crucial role of digital technologies in facilitating integrated learning. In conclusion, the article highlights the complexity and relevance of the CLIL approach in the current educational context. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.relation.ispartofseries Abordarea predării integrate a conţinuturilor lingvistice şi nonlingvistice în formarea profesorilor = Approaching the integrated teaching of linguistic and non-linguistic content un teacher education: Conferinţa ştiinţifică naţională cu participare internaţională, 26 noiembrie 2024,;
dc.subject CLIL en_US
dc.subject Integrated learning en_US
dc.subject 4C model en_US
dc.subject Curriculum development en_US
dc.subject Language skills en_US
dc.subject Multilingual education en_US
dc.subject Multicultural education en_US
dc.subject Digital technologies en_US
dc.title Conceptualizarea dezvoltării suporturilor curriculare CLIL în educația multilingvă și pluriculturală (engleză, franceză și română) en_US
dc.title.alternative Conceptualizing the development of CLIL curriculum supports in multilingual and pluricultural education (english, french and romanian) en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account