REPOZITORIU UPSC

Взаимосвязь профессионального выгорания педагогов с показателями их биологического и соматовегетативного статуса (обзор)

Show simple item record

dc.contributor.author ФУРДУЙ, Влада Ф.
dc.contributor.author ЧОБАНУ, Елена И.
dc.contributor.author БАЛАН, Ион В.
dc.date.accessioned 2025-06-30T11:08:49Z
dc.date.available 2025-06-30T11:08:49Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation ФУРДУЙ, Влада Ф., ЧОБАНУ, Елена И. și БАЛАН, Ион В. Взаимосвязь профессионального выгорания педагогов с показателями их биологического и соматовегетативного статуса (обзор). În: Conferinţa ştiinţifico-practică internațională „Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă”, Ediţia a 12-a, 1-2 martie 2025. Chişinău: CEP UPSC, 2025, vol. 2: Didactica Ştiinţelor Naturii, pp. 160-166. ISBN 978-9975-48-248-6. ISBN 978-9975-48-249-3. (PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-48-245-5
dc.identifier.isbn 978-9975-48-249-3
dc.identifier.isbn 978-9975-48-248-6
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7685
dc.description Teachers belong to a high-risk category for developing occupational burnout, which is influenced by both individual and social factors. This phenomenon is widespread globally and, although it has been extensively analyzed from a psychological perspective, it requires a more detailed approach from physiological and sanocreatological standpoints. In this study, numerous scientific publications were identified, analyzed, and systematized to formulate relevant conclusions regarding the impact of occupational burnout on health. Classified in ICD-11 under code QD85, the syndrome significantly affects individuals' physical and psycho-emotional well-being. The relationship between occupational burnout and factors such as age and gender remains a subject of debate. Furthermore, the syndrome impacts various physiological systems, including cardiovascular, digestive, musculoskeletal, respiratory, and immune systems, necessitating further research. A correlation between age and the level of occupational burnout has been confirmed, mediated by the functionality of the body's systems. It is essential to examine the influence of hormonal status and personality profile in this process. In the future, comparing the progression of this syndrome in the context of cardiovascular and metabolic disorders, in relation to the body's sanogenic functions, is recommended. en_US
dc.description.abstract Profesoriații se află într-o categorie de risc ridicat pentru dezvoltarea sindromului de epuizare profesională, determinat atât de factori individuali, cât și sociali. Acest fenomen este răspândit la nivel global și, deși a fost intens analizat din perspectivă psihologică, necesită o abordare mai detaliată din punct de vedere fiziologic și sanocreatologic. În cadrul studiului, au fost identificate, analizate și sistematizate numeroase publicații științifice pentru a formula concluzii relevante privind impactul epuizării profesionale asupra sănătății. Clasificat în ICD-11 sub codul QD85, sindromul influențează profund starea fizică și psihoemoțională a indivizilor. Relația dintre epuizarea profesională și factori precum vârsta și sexul rămâne subiect de dezbatere. În plus, sindromul afectează diverse sisteme fiziologice, inclusiv cardiovascular, digestiv, musculo-scheletic, respirator și imunitar, ceea ce impune investigații suplimentare. S-a confirmat o corelație între vârstă și nivelul epuizării profesionale, intermediată de funcționalitatea sistemelor organismului. Este esențial să se analizeze influența statutului hormonal și a profilului de personalitate în acest proces. În perspectivă, se recomandă compararea evoluției sindromului în contextul afecțiunilor cardiovasculare și metabolice, în raport cu funcțiile sanogene ale organismului. en_US
dc.language.iso ru en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Epuizare profesională en_US
dc.subject Statut biologic en_US
dc.subject Statut somato-vegetativ en_US
dc.subject Cadru didactic en_US
dc.subject Occupational burnout en_US
dc.subject Biological status en_US
dc.subject Somato-vegetative status en_US
dc.subject Teacher en_US
dc.title Взаимосвязь профессионального выгорания педагогов с показателями их биологического и соматовегетативного статуса (обзор) en_US
dc.title.alternative The relationship between teachers' occupational burnout and indicators of their biological and somato-vegetative status (review) en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account