dc.contributor.author |
MUNTEANU, Florin |
|
dc.date.accessioned |
2025-06-24T06:51:38Z |
|
dc.date.available |
2025-06-24T06:51:38Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
MUNTEANU, Florin. Ingineria în epoca Inteligenței Artificiale: complexitate și transdisciplinaritate. În: Conferința ştiinţifico-practică internaţională „Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă”, Ediţia a 12-a, 1-2 martie 2025. Chișinău: CEP UPSC, 2025, vol.1: Științe ale Naturii, pp. 30-38. ISBN 978-9975-48-245-5. ISBN 978-9975-48-247-9 (PDF). |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-48-245-5 |
|
dc.identifier.isbn |
978-9975-48-247-9 |
|
dc.identifier.isbn |
978-9975-48-246-2 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7593 |
|
dc.description |
The transition from the Industrial Society to the Knowledge and Information Society has been propelled by the exponential growth of knowledge, catalyzed by advancements in computing, communication technologies, and the increasing density of human interactions in fundamental research. This shift has triggered a profound transformation in the technical-scientific paradigm, necessitating a reevaluation of the foundational principles that underpin engineering thought and practice. This paper analyzes the contextual factors driving this paradigm shift within the Noosphere, identifies the primary domains in which engineering is expected to contribute to global societal evolution, and examines the implications for educational methodologies, with a particular focus on pedagogy, andragogy, and heutagogy. |
en_US |
dc.description.abstract |
Tranziţia de la Societatea industrială la cea cunoscută sub denumirea de Societate a Cunoaşterii şi cea Informațională a fost posibilă datorită dezvoltării exponenţiale a cunoştinţelor, accelerate de apariţia calculatorului, a comunicaţiilor precum și a densificării interacţiunilor umane din domeniul cercetării fundamentale. Putem afirma că întreaga cultură tehnico-ştiinţifică a suferit o mutaţie profundă ce impune o reformulare a paradigmei din care ingineria trebuie să îşi fundamenteze gândirea. Lucrarea trece în revistă contextul care a generat această mutaţie în Noosferă, prezintă principalele direcţii în care ingineria este chemată să sprijine evoluţia societăţii la scară globală şi sugerează probleme legate de modificări în sistemul educaţional şi al pedagogiei. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Știința Complexității |
en_US |
dc.subject |
Geocomplexitate |
en_US |
dc.subject |
Biocomplexitate |
en_US |
dc.subject |
Noosfera |
en_US |
dc.subject |
Transdisciplinaritate |
en_US |
dc.subject |
Complexity science |
en_US |
dc.subject |
Geocomplexity |
en_US |
dc.subject |
Biocomplexity |
en_US |
dc.subject |
Noosfere |
en_US |
dc.subject |
Transdisciplinarity |
en_US |
dc.title |
Ingineria în epoca Inteligenței Artificiale: complexitate și transdisciplinaritate |
en_US |
dc.title.alternative |
Engineering in the age of Artificial Intelligence: complexity and transdisciplinarity |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |