Abstract:
Competența specifică analiza critică a informației din diferite surse, pornind de la cultura istorică, manifestând poziție a cetățeanului activ și responsabil se bazează pe ideea că orice sursă istorică, inclusiv literatura artistică, ne servește ca suport pentru studierea istoriei și a problemelor controversate. Misiunea profesorului de istorie este de a dezvolta gândirea critică la elevi prin recomandarea spre lecturare a prozei istorice dedicate unor fenomene, precum ar fi represiunile politice. Literatura artistică asigură legătura transdisciplinară dintre disciplinele istoria românilor și universală și limba și literatura română, discipline din arii curriculare diferite. Articolul va prezenta aspecte teoretice privind noțiunile de „represiune” și formele ei: deportări, holocaust etc. Prin urmare, articolul va prezenta și bune practici de utilizare a literaturii artistice în predarea represiunilor la istorie, atât în cadrul orelor, cât și în cadrul activităților extrașcolare.
Description:
The specific competency Critical analysis of information from different sources, based on historical culture, demonstrating the stance of an active and responsible citizen is grounded in the idea that any historical source, including literary works, serves as a tool for studying history and addressing controversial issues. The mission of the history teacher is to develop students’ critical thinking by recommending historical prose dedicated to phenomena such as political repressions. Literary works ensure a transdisciplinary connection between the subjects Romanian and Universal History and Romanian Language and Literature, which belong to different curricular areas. The article will present theoretical aspects related to the concepts of repression and its forms, such as deportations, the Holocaust, etc. Furthermore, the article will also showcase best practices for using literary works in teaching about repressions in history, both during lessons and in extracurricular activities.