dc.contributor.author |
STEPANYANTS, Maria |
|
dc.date.accessioned |
2025-06-20T19:38:10Z |
|
dc.date.available |
2025-06-20T19:38:10Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
STEPANYANTS, Maria. Predarea celui de-al Doilea Război Mondial în manualele de istorie. Studiu comparativ: URSS vs Republica Moldova. În: Probleme sensibile şi controversate ale societăţii contemporane : Materialele Conferinţei ştiinţifice naţionale cu participare internaţională, Chişinău, 25-26 octombrie 2024. Chişinău : [S. n.], 2025 (CEP UPSC), pp. 506-515. ISBN 978-9975-48-237-0. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-48-237-0 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7580 |
|
dc.description |
The teaching of World War II in history textbooks highlights significant ideological and pedagogical differences between the USSR and the Republic of Moldova. In the USSR, the war was framed as the Great Patriotic War, emphasizing the heroism of the Red Army and the cult of Stalin. Controversial aspects, such as the Molotov-Ribbentrop Pact, were omitted, and history was used as a propaganda tool. Textbooks highlighted the Soviet Union’s sole contribution to defeating Nazi Germany, downplaying the role of Western Allies. After gaining independence, Moldova revised its historical approach, focusing on the local impact of the war, such as the annexation of Bessarabia, Stalinist repressions, and deportations. Modern textbooks promote multiperspectivity, presenting diverse contributions and the complex causes of the war. The Molotov-Ribbentrop Pact is critically analyzed, integrated into the context of the war’s origins. These differences reflect a transition from a totalitarian ideology to a democratic approach centered on critical thinking, source analysis, and understanding historical diversity. While Soviet textbooks glorified the Red Army, contemporary Moldovan materials promote democratic values such as peace, tolerance, and respect for human rights. This transformation underscores the role of historical education in shaping national identity and preventing the manipulation of the past for ideological purposes. The study of World War II in Moldova now adopts a balanced chronology, analyzing both the Allies’ contributions and the moral lessons of the conflict. |
en_US |
dc.description.abstract |
Tema predării celui de-al Doilea Război Mondial în manualele de istorie evidențiază diferențe ideologice și pedagogice semnificative între URSS și Republica Moldova. În URSS, războiul era prezentat ca Marele Război pentru Apărarea Patriei, cu accentul pe eroismul Armatei Roșii și cultul personalității lui Stalin. Pactul Ribbentrop-Molotov și alte aspecte controversate erau ignorate, istoria fiind utilizată ca instrument de propagandă. Manualele subliniau contribuția exclusivă a URSS la victoria împotriva Germaniei naziste, minimalizând aportul aliaților occidentali. După obținerea independenței, Republica Moldova a revizuit abordarea istorică, punând accentul pe impactul local al războiului, precum anexarea Basarabiei, deportările și represiunile staliniste. Manualele moderne promovează multiperspectivitatea, prezentând contribuții diverse și cauze complexe ale războiului. Pactul Ribbentrop-Molotov este analizat critic, fiind inclus în contextul cauzelor războiului. Diferențele reflectă tranziția de la o ideologie totalitară la o abordare democratică, centrată pe gândirea critică, analiza surselor și înțelegerea diversității istorice. În timp ce manualele sovietice glorificau Armata Roșie, cele moldovenești contemporane promovează valori democratice, cum ar fi pacea, toleranța și respectul drepturilor omului. Această transformare subliniază rolul educației istorice în formarea identității naționale și prevenirea manipulării trecutului pentru scopuri ideologice. Studiul celui de-al Doilea Război Mondial în Republica Moldova este acum structurat pe o cronologie echilibrată, analizând atât contribuțiile aliaților, cât și lecțiile morale ale conflictului. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Al Doilea Război Mondial |
en_US |
dc.subject |
Istorie |
en_US |
dc.subject |
Manuale |
en_US |
dc.subject |
Multiperspectivitate |
en_US |
dc.subject |
Ideologie |
en_US |
dc.subject |
Second World War |
en_US |
dc.subject |
History |
en_US |
dc.subject |
Textbooks |
en_US |
dc.subject |
Multi-Perspectivity |
en_US |
dc.subject |
Ideology |
en_US |
dc.title |
Predarea celui de-al Doilea Război Mondial în manualele de istorie. Studiu comparativ: URSS vs Republica Moldova |
en_US |
dc.title.alternative |
Teaching the Second World War in history textbooks: case study: USSR vs. Republic of Moldova |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |