Abstract:
În ultimele decenii, civilizația umană pune tot mai des accentul pe problema existenței demne a omului, pe funcționarea unui stat de drept și a regimului democratic, care se bazează pe respectarea valorilor fundamentale, a drepturilor și libertăților omului la viață, fericire, identitate, cultură. Acest fapt duce la ideea că astăzi este nevoie de o educație dinamică, formativă, adecvată cerințelor sociale actuale, bazată pe formarea unor valori și principii democratice. Pentru realizarea unor principii este nevoie de un stat care să funcționeze în baza unui sistem politic deschis, care să respecte necesitățile societății civile. Procesul de formare a unui cetățean activ începe din fragedă copilărie. Acasă și la școală, persoana începe să gândească independent, să respecte părerile altora. Prin diverse activități, toți cetățenii ar trebui să poată participa direct sau indirect la procedurile prin care sunt formulate și stabilite legile ce servesc pentru a organiza societatea. Deciziile trebuie luate de majoritatea, dar e necesar să fie asigurat și tratamentul corect și echitabil al minorităților de orice fel. Dreptatea socială, echitatea și egalitatea ar trebui să funcționeze la toate nivelurile societății. Statul de drept presupune ca toți membrii societății să fie tratați corect, echitabil, imparțial și la fel în conformitate cu legile care se aplică tuturor. Un rol important în formarea competenței de valorizare a democrației îl au activitățile nonformale, care urmăresc cultivarea aptitudinilor, competențelor, stimulează comportamentul creativ și cultivă un stil de viață civilizat. Valoarea învățământului extrașcolar constă în abordarea transdisciplinară care se axează pe formarea de valori și competențe utile elevului. Ele contribuie la realizarea transferului de cunoștințe, capacități achiziționate de copii în școală și la dezvoltarea acestora, stimulează interesul și motivația cognitivă a educabililor pentru formarea și dezvoltarea personală. Activitatea extrașcolară asigură transferul de cunoștințe acumulate de către elevi în cadrul programului obligatoriu, ceea ce oferă elevilor deprinderi practice în implementarea cunoștințelor teoretice.
Description:
In recent decades, human civilization has increasingly emphasized the issue of human dignity, the functioning of a rule of law, and a democratic regime based on the respect for fundamental values, as well as the rights and freedoms of individuals to life, happiness, identity, and culture. This leads to the idea that today there is a need for a dynamic, formative education that meets current social demands, based on the development of democratic values and principles. In order to achieve these principles, a state is needed, a state that operates within an open political system, respecting the needs of civil society. The process of forming an active citizen begins in early childhood. At home and at school, individuals start to think independently and to respect the opinions of others. Through various activities, all citizens should be able to participate directly or indirectly in the procedures by which laws are formulated and established to organize society. Decisions should be made by the majority, but the fair and equitable treatment of minorities of any kind must also be ensured. Social justice, equity, and equality should function at all levels of society. The rule of law implies that all members of society should be treated fairly, equitably, impartially, and equally in accordance with the laws that apply to everyone. An important role in developing the competence to value democracy is played by non-formal activities, which aim to cultivate skills and competencies, stimulate creative behavior, and promote a civilized lifestyle. The value of extracurricular education lies in its transdisciplinary approach, which focuses on the formation of values and competencies useful to the student. These activities contribute to the transfer of knowledge and skills acquired by children in school and their further development, stimulating the interest and cognitive motivation of learners for personal formation and development. Extracurricular activities ensure the transfer of knowledge accumulated by students within the mandatory curriculum, providing them with practical skills in implementing theoretical knowledge.