Abstract:
Parents play a particularly important role as partners in education and therapeutic rehabilitation programs, as they can provide a range of useful information for adjusting interventions or monitoring progress. In this context, I found it valuable to explore parents' perceptions of the outcomes of Sandplay therapy applied to children and adolescents, particularly those with special educational needs (SEN). The study is based on a survey distributed to the parents of children benefiting from this form of therapy, aiming to identify the perceived impact on their children's emotional, behavioral, and cognitive development in close connection with the symptomatology present at the beginning of the intervention. The results suggest that Sandplay therapy significantly contributes to the improvement of social skills and the well-being of children with SEN, with parents reporting a reduction in initial symptoms and an increase in levels of engagement.
Description:
Părinții, ca parteneri în educație și în programele terapeutic-recuperatorii au un rol deosebit de important deoarece pot furniza o serie de informații utile ajustării intervenției sau monitorizării progresului. În acest sens, am considerat util să explorez percepția părinților asupra rezultatelor terapiei Sandplay aplicate copiilor și adolescenților și în mod deosebit a celor cu cerințe educaționale speciale (CES). Studiul se bazează pe un sondaj distribuit părinților copiilor care beneficiază de această formă de terapie, având ca scop identificarea impactului perceput asupra dezvoltării emoționale, comportamentale și cognitive a copiilor lor în strânsă legătură cu simptomatologia prezentă la începutul intervenției. Rezultatele sugerează că terapia Sandplay contribuie semnificativ la îmbunătățirea abilităților sociale și a stării de bine a copiilor cu CES, părinții raportând o reducere a simptomelor inițiale și o creștere a nivelului de gestionare a emoțiilor acestora.