Abstract:
During a developmental stage that is both spectacular and challenging, facing life as an adolescent with special educational needs can become truly overwhelming. While the educational ideal we strive for is to provide the best conditions for all children regardless of their biopsychosociocultural characteristics, teachers feel an acute need for specialized training and methodological support to successfully integrate students with special needs into mainstream education. Understanding the theoretical foundations of special psychology and special pedagogy can significantly contribute to a correct understanding of these specific situations and to identifying and implementing the most appropriate intervention methods.
Description:
Într-o etapă de dezvoltare deopotrivă spectaculoasă și provocatoare, confruntarea în calitate de adolescent cu cerințe educaționale speciale poate deveni cu adevărat copleșitoare. În contextul în care idealul educațional spre care tindem în sistemul educațional urmărește asigurarea celor mai bune condiții pentru toți copiii indiferent de particularitățile lor biopsihosocioculturale, cadrele didactice resimt acut nevoia de formare tematică și sprijin metodologic în integrarea elevilor cu nevoi speciale în învățământul de masă. Cunoașterea reperelor teoretice ale psihologiei și psihopedagogiei speciale poate contribui semnificativ la înțelegerea corectă a situațiilor particulare, respectiv la identificarea și implementarea celor mai potrivite metode de intervenție.