dc.contributor.author |
PUTINĂ, Dorina |
|
dc.date.accessioned |
2025-06-14T03:52:51Z |
|
dc.date.available |
2025-06-14T03:52:51Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
PUTINĂ, Dorina. Modelul pedagogic de formare a competenței de evaluare formativă la studenții pedagogic. În: Materialele conferinței științifice internaţionale „Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare”, ediția 2-a, 8-9 noiembrie 2024. Chișinău: CEP UPSC, 2024, pp. 429-437. ISBN 978-9975-48-197-7(PDF). |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-48-197-7 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7527 |
|
dc.description |
Articolul analizează procesul de formare a competenței de evaluare formativă (CEF) la studenții pedagogic, accentuând importanța dezvoltării acesteia la etapa de formare ințială. Competența de evaluare formativă implicată abilități precum proiectarea și utilizarea metodelor de evaluare relevante, oferirea de feedback constructiv și sprijinirea progresului elevilor. În acest sens, în artocol este prezentat un model pedagogic structurat pe patru dimensiuni interconectate: cognitivă, acțional-strategică, motivațional-axiologică și reflexiv-inovativă. Modelul propune abordări sistemice și procesuale, bazate pe teorii ale învățării precum cognitivismul, constructivismul și teoria autoreglării. Principiile fundamentale includ unitatea dialectică a componentelor competenței, organizarea ciclică a procesului de formare și dezvoltarea experienței practice prin activități pedagogice aplicate. În descrierea modelului, accentul se pune pe integrarea teoriei și practicii, utilizarea evaluării formative în vederea optimizării procesului educațional și promovarea unui feedback continuu și constructiv. Modelul susțineții dezvoltarea unui profil atitudinal al viitorului cadru didactic, care este auto-reflexiv, flexibil, orientat spre colaborare și capabil să ofere sprijin emoțional și soluție relevantă pentru elevi. Dezvoltarea competenței de evaluare formativă este o condiție esențială pentru asigurarea unui proces educațional calitativ, în care elevii să beneficieze adaptatarea strategiilor de predare învățare-evaluare. |
en_US |
dc.description.abstract |
The article analyzes the process of developing formative assessment competence (FAC) among pre-service teachers, emphasizing the importance of fostering it during initial teacher education. FAC encompasses skills such as designing and using relevant assessment methods, providing constructive feedback, and supporting student progress. In this regard, the article presents a pedagogical model structured around four interconnected dimensions: cognitive, action-strategic, motivational-axiological, and reflective-innovative. The model proposes systemic and process-oriented approaches, grounded in learning theories such as cognitivism, constructivism, and self-regulation theory. Fundamental principles include the dialectical unity of competence components, the cyclical organization of the formation process, and the development of practical experience through applied pedagogical activities. In describing the model, the emphasis is on integrating theory and practice, using formative assessment to optimize the educational process, and promoting continuous and constructive feedback. The model supports the development of an attitudinal profile for future teachers that is self-reflective, flexible, oriented towards collaboration, and capable of providing emotional support and relevant solutions for students. Developing FAC is an essential condition for ensuring a high-quality educational process, in which students benefit from the adaptation of teaching learning-assessment strategies. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Formative assessment competence |
en_US |
dc.subject |
Pedagogical model |
en_US |
dc.subject |
Assessment monitoring |
en_US |
dc.subject |
Constructive feedback |
en_US |
dc.subject |
Assessment of learning |
en_US |
dc.subject |
Competența de evaluare formativă |
en_US |
dc.subject |
Model pedagogic |
en_US |
dc.subject |
Monitorizarea evaluării |
en_US |
dc.subject |
Feedback constructiv |
en_US |
dc.subject |
Evaluarea învățării |
en_US |
dc.title |
Modelul pedagogic de formare a competenței de evaluare formativă la studenții pedagogic |
en_US |
dc.title.alternative |
A pedagogical model designed to foster formative assessment skills in prospective teachers |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |