Abstract:
The text focuses on the importance and exemplification of applying the problematization method in mathematics classes, particularly in middle school. The need to use the problematization method is described in the National Curriculum for the subject of Mathematics, as well as in the 2022 PISA International Student Assessment. The author aims to highlight and present two best practices applied during geometry and algebra classes with 9th and 8th grade students. The proposed examples would ensure the development of the competencies outlined by the curriculum and the PISA assessment and would address the minimum competency level.
Description:
Textul este axat pe importanța și exemplificarea aplicării metodei problematizarea la orele de matematică, în clasele de gimnaziu. Necesitatea utilizării metodei problematizarea este descrisă în Curriculum-ul național la disciplina Matematica, cât și în Evaluarea Internațională a elevilor PISA 2022. Autorul își propune să evidențieze și să prezinte două bune practici aplicate în cadrul orele de geometrie și algebră, cu elevii claselor a 9-a și a 8-a. Exemplele propuse ar asigura dezvoltarea competențelor propuse de curriculum și de evaluarea PISA și ar remedia nivelul minim de competență.