Abstract:
The integration of Information and Communication Technologies (ICT) and the STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) approach in the teaching of mathematics represents a significant change in modern education, providing students with new and innovative opportunities to learn and apply theoretical concepts in a practical and interdisciplinary way. The article explores the impact of these educational technologies and methods on the learning process, emphasizing the use of interactive platforms to understand abstract concepts and provide instant feedback to students. In the STEAM approach, mathematics is integrated into interdisciplinary projects that allow students to apply mathematical concepts in fields such as natural sciences, technology, engineering and the arts, promoting creativity and collaboration. Educational projects carried out as part of "Green Week" and "Other School", such as "Mathematics, seismology and STEAM education, the strategic alliance in combating climate change" and "Earthquake hunting", demonstrate the applicability of mathematics in the analysis of seismic data and understanding the impact of climate change. The article highlights the results of these projects and their impact on students, who gained a better understanding of mathematics and developed essential skills for the future. By integrating ICT and STEAM in education, not only more effective and interactive learning is ensured, but also the formation of critical, analytical and creative thinking, necessary to face the current global challenges.
Description:
Integrarea Tehnologiilor Informației și Comunicațiilor (TIC) și a abordării STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică) în predarea matematicii reprezintă o schimbare semnificativă în educația modernă, oferind elevilor oportunități noi și inovatoare de a învăța și aplica concepte teoretice într-un mod practic și interdisciplinar. Articolul explorează impactul acestor tehnologii și metode educaționale asupra procesului de învățare, punând accent pe utilizarea platformelor interactive pentru înțelegerea conceptelor abstracte și oferă feedback imediat elevilor. În cadrul abordării STEAM, matematica este integrată în proiecte interdisciplinare ce permit elevilor să aplice concepte matematice în domenii precum științele naturale, tehnologia, ingineria și artele, promovând creativitatea și colaborarea. Proiecte educaționale realizate în cadrul „Săptămânii Verzi” și „Școlii Altfel”, precum „Matematica, seismologia și educația STEAM, alianța strategică în combaterea schimbărilor climatice” și „Vânătoarea de cutremure”, demonstrează aplicabilitatea matematicii în analiza datelor seismice și înțelegerea impactului schimbărilor climatice. Articolul evidențiază rezultatele acestor proiecte și impactul lor asupra elevilor, care au dobândit o mai bună înțelegere a matematicii și și-au dezvoltat competențele esențiale pentru viitor. Prin integrarea TIC și STEAM în educație, se asigură nu doar o învățare mai eficientă și interactivă, dar și formarea unei gândiri critice, analitice și creative, necesare pentru a face față provocărilor globale actuale.