Abstract:
The study of Romanian literature by students of primary classes , occupies an important place both in the process of primary education and in the daily of the student, first of all, due to the role of the knowledge of the Romanian literature in the artistic literary education of the student for the harmonious development of the socio cultural enviroment.
In the last two decades , numerous studies have been published on the appropriation of Romanian literature by pupils of primary classes in the aspect of literary - artistic education (LAE).
An important thing to mention is that the purpose of teaching Romanian literature in primary classes is intersting and complex and includes both the instructive and educational aspect.
Description:
Studierea literaturii române de către elevii claselor primare ocupă un loc important atât în procesul învățământului primar, cât și în viața de toate zilele ale elevului, în primul rând, datorită rolului cunoașterii literaturii române în educația literar-artistică a elevului pentru dezvoltarea armonioasă a mediului socio-cultural. [1, p. 7-8]
În ultimele două decenii au fost publicate numeroase studii despre însușirea literaturii române de către elevii claselor primare în aspectul educației literar-artistice (ELA). Unele dintre ele sunt cercetările efectuate de către: Vl. Pâslaru – perspectiva literară și culturală; C. Parfene – teoria orientării comunicativ-literară; Crenguța Oprea – abordarea strategiilor didactice interactive în predarea-învățarea literaturii române; A. Nicu, Al. Panfil, M. Pârvulescu, R. Barthes, Al. Bojin, Fl. Chereja, I. Dersidan, V. Goia, C. Șchiopu, B. A., B. T., R. Jakobson, etc.
Un lucru important de menționat este că scopul predării literaturii române în clasele primare este interesant și complex, și include atât aspectul instructiv, cât și cel educativ.