REPOZITORIU UPSC

Analiza si intelegerea textelor literare - procese cognitive superioare

Show simple item record

dc.contributor.author CIRSTEA, Elena-Cristina
dc.date.accessioned 2025-05-25T14:54:39Z
dc.date.available 2025-05-25T14:54:39Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation CIRSTEA, Elena-Cristina. Analiza si intelegerea textelor literare - procese cognitive superioare. În: Materialele conferinței științifice internaţionale „Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare”, ediția 2-a, 8-9 noiembrie 2024. Chișinău: CEP UPSC, 2024, pp. 205-209. ISBN 978-9975-48-197-7(PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-48-197-7
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7449
dc.description Cercetările realizate de O. Costea, A. Crișan și M. Dulamă subliniază dificultățile de comprehensiune în lectura în limba străină, accentuând că selecția sensului dintr-o multitudine de variante este esențială. Distincția între „sens” și „semnificație” este importantă: semnificația este independentă de context, pe când sensul se formează gradual prin influența cuvintelor din jur. Lectura este văzută ca o formă specifică de receptare, unde reacția cititorului determină înțelegerea textului. Conform Teoriei Receptării, lectura implică o interacțiune dinamică între text și cititor, având patru etape de percepție, de la recunoașterea cuvintelor până la interpretarea mesajului. În acest context, C. Șchiopu propune etape de receptare: explicarea, comprehensiunea și interpretarea, fiecare contribuind la formarea sensului. Lectura și comprehensiunea sunt procese interdependente, cu provocări suplimentare în cazul textelor literare complexe, unde cunoștințele lingvistice și strategiile lectorale sunt cruciale pentru o înțelegere adecvată. en_US
dc.description.abstract The research conducted by O. Costea, A. Crișan, and M. Dulamă highlights the difficulties of comprehension in reading a foreign language, emphasizing that selecting the correct meaning from multiple options is essential. The distinction between "meaning" and "significance" is important: significance is independent of context, whereas meaning gradually forms through the influence of surrounding words. Reading is seen as a specific form of reception, where the reader's response determines the understanding of the text. According to Reception Theory, reading involves a dynamic interaction between the text and the reader, with four stages of perception, from word recognition to message interpretation. In this context, C. Șchiopu proposes stages of reception: explanation, comprehension, and interpretation, each contributing to the formation of meaning. Reading and comprehension are interdependent processes, with additional challenges in the case of complex literary texts, where linguistic knowledge and reading strategies are crucial for proper understanding. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Meaning en_US
dc.subject Reception en_US
dc.subject Interaction en_US
dc.subject nterpretation en_US
dc.subject Foreign literature en_US
dc.subject Sens en_US
dc.subject Receptare en_US
dc.subject Interactiune en_US
dc.subject Interpretare en_US
dc.subject Literatura straina en_US
dc.title Analiza si intelegerea textelor literare - procese cognitive superioare en_US
dc.title.alternative Analisys and understanding literary texts - higher cognitive processes en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • 2024
    8-9 noiembrie, [2024, Chişinău]

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account