Abstract:
Education in the Republic of Moldova, in the last decade, has undergone continuous transformation and development in all aspects. In the context of globalization and international competition, the need for innovative school organization is increasingly taking shape, which, in fact, is determined by legal provisions such as the Education Code, the National Development Strategy "Education 2030", etc. Referring to the international situation, it can be said that innovation in the educational system in the Republic of Moldova since the 90s, becomes one of the systems in which many changes have been made in all its components. The approach of innovation as a process aims at highlighting the novelty component, which can be applied in the production or management process of the organization, under conditions of efficiency. In this article we will analyze the concept of innovation, aspects of innovation in education. Also characteristics, dimensions and factors of innovation.
Description:
Educația în Republica Moldova, în ultimul deceniu, a cunoscut o continuă transformare și dezvoltare sub toate aspectele. În contextul globalizării şi al concurenţei internaţionale, se configurează tot mai mult necesitatea organizației școlare inovative, care, de fapt, este determinată de prevederile legale precum: Codul Educației, Strategia Naţională de Dezvoltare „Educația 2030” ș.a. Raportându-ne la situaţia internaţională, se poate afirma că inovaţia la nivelul sistemului educaţional din Republica Moldova începând cu anii 90, devine unul dintre sistemele în care s-au operat multe schimbări, la nivelul tuturor componentelor sale. Abordarea inovaţiei ca proces vizează punerea în evidenţă a componentei de noutate, ce poate fi aplicată în procesul de producţie sau de gestiune a organizației, în condiţii de eficienţă. În articolul de față vom analiza conceptul de inovație, aspecte ale inovației în educație. La fel vom analiza caracteristicile, dimensiunile și factorii inovației.