REPOZITORIU UPSC

Fundamentele epistemoloice ale știițelor educației

Show simple item record

dc.contributor.author CRISTEA, Sorin
dc.date.accessioned 2025-05-18T03:30:02Z
dc.date.available 2025-05-18T03:30:02Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation CRISTEA, Sorin. Fundamentele epistemoloice ale știițelor educației. În: Materialele conferinței științifice internaţionale „Cercetarea pedagogică: exigențe contemporane și perspective de dezvoltare”, ediția 2-a, 8-9 noiembrie 2024. Chișinău: CEP UPSC, 2024, pp. 11-16. ISBN 978-9975-48-197-7(PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-48-197-7
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7406
dc.description Fundamentele epistemologice ale științelor educației sunt constituite la nivelul pedagogiei afirmată și dezvoltată în epoca istorică premodernă, modernă și postmodernă. Studiul nostru: 1) Fixează distincția dintre științele educației: a) autentice – construite pe baza conceptelor proprii pedagogiei validată ca știință specializată în studiul educației; b) „pseudoșțiințele educației”, exersate prin aplicarea unor concepte proprii altor domenii (psihologie, sociologie, politologie, științe ale comunicării etc.) la educație. 2) Analizează fundamentele epistemologice ale științelor educației din perspectivă: a) istorică (epoca istorică – stadiul de maturizare dobândit – paradigma afirmată în teoria și practica educației); b) teoretică, în funcție de conceptele pedagogice fundamentale – denotative (care definesc obiectul de studiu specific), normative (care ordonează obiectul de studii specific la nivel de axiome, legi și principii) și metodologice (implicate în cercetarea pedagogică) – elaborate de științele fundamentale ale educației: Teoria generală a educației, Teoria generală a instruirii (Didactica generală), Teoria generală a curriculumului. 3) Propune clasificarea științelor educației (sau pedagogice) pe baza unor criterii relevante epistemologic. 4) Evidențiază importanța cercetării pedagogice: a) fundamentale (istorică și teoretică), având ca scop general consolidarea epistemică și emanciparea socială a pedagogiei, pe termen mediu și lung; b) operaționale (constatativă, empirică), având ca scop general corectarea și perfecționarea practicii educației pe termen scurt și mediu. en_US
dc.description.abstract The epistemological foundations of educational sciences are constituted at the level of pedagogy affirmed and developed in the pre-modern, modern and postmodern historical epochs. Our study: 1) Fixes the distinction between educational sciences: a) authentic - built on the basis of concepts proper to pedagogy validated as a specialized science in the study of education; b) "pseudo-sciences of education", practiced by applying concepts proper to other fields (psychology, sociology, political science, communication sciences, etc.) to education. 2) Analyzes the epistemological foundations of the educational sciences from: a) historical perspective (historical epoch - the stage of maturity acquired - the paradigm affirmed in educational theory and practice); b) theoretical, according to the fundamental pedagogical concepts - denotative (defining the specific object of study), normative (ordering the specific object of study at the level of axioms, laws and principles) and methodological (involved in pedagogical research) - developed by the fundamental educational sciences: General Theory of Education, General Theory of Instruction (General Didactics), General Theory of Curriculum. 3) Proposes the classification of educational (or pedagogical) sciences based on epistemologically relevant criteria. 4) Emphasizes the importance of pedagogical research: a) fundamental (historical and theoretical), with the general aim of epistemic consolidation and social emancipation of pedagogy in the medium and long term; b) operational (observational, empirical), with the general aim of correcting and improving the practice of education in the short and medium term. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Epistemological foundations en_US
dc.subject Educational sciences en_US
dc.subject Authentic sciences en_US
dc.subject Pseudo-sciences en_US
dc.subject Fundamental en_US
dc.subject Denotative en_US
dc.subject Normative and methodological pedagogical concepts en_US
dc.subject Fundamente epistemologice en_US
dc.subject Științe ațe educației en_US
dc.subject Științe autentice en_US
dc.subject Pseudoștiințe en_US
dc.subject Conceptele pedagogice fundamentale en_US
dc.subject Denotative en_US
dc.subject Normative și metodologice en_US
dc.title Fundamentele epistemoloice ale știițelor educației en_US
dc.title.alternative The epistemoloical foundations of the sciences of education en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • 2024
    8-9 noiembrie, [2024, Chişinău]

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account