Abstract:
The epistemological foundations of educational sciences are constituted at the level of pedagogy affirmed and developed in the pre-modern, modern and postmodern historical epochs. Our study:
1) Fixes the distinction between educational sciences: a) authentic - built on the basis of concepts proper to pedagogy validated as a specialized science in the study of education; b) "pseudo-sciences of education", practiced by applying concepts proper to other fields (psychology, sociology, political science, communication sciences, etc.) to education. 2) Analyzes the epistemological foundations of the educational sciences from: a) historical perspective (historical epoch - the stage of maturity acquired - the paradigm affirmed in educational theory and practice); b) theoretical, according to the fundamental pedagogical concepts - denotative (defining the specific object of study), normative (ordering the specific object of study at the level of axioms, laws and principles) and methodological (involved in pedagogical research) - developed by the fundamental educational sciences: General Theory of Education, General Theory of Instruction (General Didactics), General Theory of Curriculum.
3) Proposes the classification of educational (or pedagogical) sciences based on epistemologically relevant criteria.
4) Emphasizes the importance of pedagogical research: a) fundamental (historical and theoretical), with the general aim of epistemic consolidation and social emancipation of pedagogy in the medium and long term; b) operational (observational, empirical), with the general aim of correcting and improving the practice of education in the short and medium term.
Description:
Fundamentele epistemologice ale științelor educației sunt constituite la nivelul pedagogiei afirmată și dezvoltată în epoca istorică premodernă, modernă și postmodernă. Studiul nostru:
1) Fixează distincția dintre științele educației: a) autentice – construite pe baza conceptelor proprii pedagogiei validată ca știință specializată în studiul educației; b) „pseudoșțiințele educației”, exersate prin aplicarea unor concepte proprii altor domenii (psihologie, sociologie, politologie, științe ale comunicării etc.) la educație.
2) Analizează fundamentele epistemologice ale științelor educației din perspectivă: a) istorică (epoca istorică – stadiul de maturizare dobândit – paradigma afirmată în teoria și practica educației); b) teoretică, în funcție de conceptele pedagogice fundamentale – denotative (care definesc obiectul de studiu specific), normative (care ordonează obiectul de studii specific la nivel de axiome, legi și principii) și metodologice (implicate în cercetarea pedagogică) – elaborate de științele fundamentale ale educației: Teoria generală a educației, Teoria generală a instruirii (Didactica generală), Teoria generală a curriculumului.
3) Propune clasificarea științelor educației (sau pedagogice) pe baza unor criterii relevante epistemologic.
4) Evidențiază importanța cercetării pedagogice: a) fundamentale (istorică și teoretică), având ca scop general consolidarea epistemică și emanciparea socială a pedagogiei, pe termen mediu și lung; b) operaționale (constatativă, empirică), având ca scop general corectarea și perfecționarea practicii educației pe termen scurt și mediu.