Abstract:
Articlolul elaborat în cadrul proiectului: „Digitalizarea procesului de formare inițială a cadrelor didactice pentru asigurarea unui demers didactic eficient, în context cu solicitările pieței muncii”, cod 040102 evidențiază rolul transdisciplinarității în dezvoltarea cognitivă a elevilor, subliniind importanța atenției, cogniției și abilităților secvențiale. Transdisciplinaritatea implică o atenție nuanțată, care reglează comportamentul elevilor și modul în care aceștia procesează informațiile. Profesorii transdisciplinari trebuie să identifice punctele forte și slabe ale fiecărui elev, sprijinind dezvoltarea abilităților de gândire complexă și colaborare. Abilitățile secvențiale, cum ar fi organizarea și divizarea sarcinilor pe pași, sunt esențiale pentru succesul academic și dezvoltarea limbajului. Elevii implicați în activități transdisciplinare își dezvoltă un limbaj propriu, atât receptiv (înțelegerea cuvintelor și gesturilor), cât și expresiv (exprimarea gândurilor). Prin integrarea acestor competențe, elevii își îmbunătățesc atât procesele cognitive, cât și abilitățile sociale, fiind capabili să colaboreze și să rezolve probleme complexe.
Description:
The article highlights the role of transdisciplinarity in the cognitive development of students, emphasizing the importance of attention, cognition, and sequential skills. Transdisciplinarity involves nuanced attention that regulates students' behavior and the way they process information. Transdisciplinary teachers must identify the strengths and weaknesses of each student, supporting the development of complex thinking and collaboration skills. Sequential skills, such as organizing and breaking tasks into steps, are essential for academic success and language development. Students engaged in transdisciplinary activities develop their own language, both receptive (understanding words and gestures) and expressive (articulating thoughts). By integrating these competencies, students enhance both their cognitive processes and social skills, enabling them to collaborate and solve complex problems.