dc.contributor.author |
CODREANU, Igor |
|
dc.contributor.author |
POSTOVAN, Ruslan |
|
dc.date.accessioned |
2025-02-27T11:54:09Z |
|
dc.date.available |
2025-02-27T11:54:09Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
CODREANU, Igor și POSTOVAN, Ruslan. Tangențe relaționale dintre rețelele de drumuri și râuri din bazinul Răutului. În: Materialele conferinţei ştiinţifice naţionale cu participare internaţională "Mediul şi dezvoltarea durabilă", Ediţia a 6-a, 17-18 mai 2024. Chișinău: CEP UPSC, 2024, pp. 187-196. ISBN 978-9975-46-982-1. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-982-1 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7211 |
|
dc.description |
The geographical conditions of any hydrographic basin are crucial for the technical requirements in the process of constructing or repairing roadways. Therefore, geological and geomorphological characteristics, barriers, hydrological risks, etc., necessitate technological adaptations to environmental components and additional costs for these economic projects. Simultaneously, during the construction or major repair of road networks, various forms of environmental impact become evident through changes in terrain, geological material extraction for technological needs, riverbed alterations for bridge construction, tree clearance, or vegetation arrangements, etc. The research results presented in the paper are based on the study of the river network in the Răut basin, classified according to the Horton-Strahler hierarchy system, which, in turn, highlights a level of development of the seventh order by the end of the 20th century. Overlaying the road network over the mentioned river network reveals the following: the basin is crossed on the western side, close to the watershed, by the Express-M road in the M5 border with Ukraine – Criva – Bălți – Chișinău – Tiraspol – border with Ukraine; several Republican roads-R, which were predominantly built tangentially to the main arteries of the Răut and its main tributaries; the most extensive is the network of Regional roads-G, which, in most cases, cross hydrographic obstacles via bridges. The study provides essential information for the optimal design and integration of road networks in the Răut river basin, while adhering to environmental laws and regulations, and at the same time, facilitating the transportation of goods and passengers, ensuring road safety, and achieving planned economic effects. |
en_US |
dc.description.abstract |
Condițiile geografice ale oricărui bazin hidrografic sunt determinante pentru
cerințele tehnice în procesul de construcție sau reparație a arterelor rutiere. Prin urmare,
caracteristicile geologice și geomorfologice, barierele și riscurile hidrologice etc., impun
remodelări tehnologice ale componentelor mediului și costuri suplimentare pentru
realizarea acestor proiecte economice. În același timp, în procesul de construcție sau
reparație capitală a rețelelor rutiere apare în evidență și diferite forme de impact asupra
componentelor mediului prin modificarea reliefului, extragerea materialului geologic
pentru necesitățile tehnologice, amenajări în albiile râurilor pentru construcția podurilor,
defrișări ale arborilor sau amenajări vegetale etc.
Rezultatele cercetărilor expuse in lucrare se bazează pe studierea rețelei de râuri din
bazinul Răutului, clasificată conform sistemului de ierarhizare Horton-Strahler, care la
rândul ei scoate în evidență un nivel de realizare de ordinul VII către sfârșitul secolului XX.
Suprapunerea rețelei de drumuri peste rețeaua de râuri menționată, demonstrează
următoarele: bazinul este traversat pe partea vestică, apropiată de cumpăna apelor de
drumul Expres-M pe direcția M5 Frontiera cu Ucraina – Criva – Bălți – Chișinău – Tiraspol
– frontiera cu Ucraina; mai multe drumuri Republicane-R, care la rândul lor s-au construit
predominant tangențial cu arterele principale ale Răutului și ale afluenților principali; cea
mai extinsă este rețeaua de drumuri Regionale-G, care în cele mai multe cazuri trec peste
obstacolele hidrografice pe poduri.
Studiul oferă informații esențiale pentru proiectarea și integrarea optimală a rețelei de
drumuri în bazinul râului Răut, cu respectarea legislației și normelor din domeniul
mediului și în același timp pentru a fluidiza transportul auto de mărfuri și pasageri,
respectând securitatea rutieră și realizând efecte economice planificate. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Rețea de râuri |
en_US |
dc.subject |
Rețea de drumuri |
en_US |
dc.subject |
Componente ale mediului |
en_US |
dc.subject |
River network |
en_US |
dc.subject |
Road network |
en_US |
dc.subject |
Environmental components |
en_US |
dc.title |
Tangențe relaționale dintre rețelele de drumuri și râuri din bazinul Răutului |
en_US |
dc.title.alternative |
Relational tangents between the road and river networks in the Răut basin |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |