Abstract:
Prezenta lucrare încearcă să scoată în evidență unele postulate enunțate de autorii Teoriei Locurilor Centrale, analizate prin prisma aplicației principiului geografic de vecinătate, raportat la impactul infrastructurii rețelelor și a mijloacelor de transport asupra mediului social – economic și natural. Un loc aparte revine repartizării rețelelor de transport de categorie superioară și inferioară, care corespunde anumitor așezări centrale urbane sau rurale. Cu cât ne apropiem de un centru urban, cu atât sporește calitatea rețelelor de transport. Și invers, cu cât ne îndepărtăm, cu atât nivelul calității scade. Asemenea fenomen se observă și în contextul influenței transportului asupra mediului înconjurător urban.
Description:
This paper tries to highlight some postulates stated by the authors of the Theory of Central Places, analyzed through the prism of the application of the geographic principle of neighborhood, related to the impact of network infrastructure and means of transport on the social - economic and natural environment. A special place belongs to the distribution of higher and lower category transport networks, which correspond to certain central urban or rural settlements. The closer we get to an urban center, the higher the quality of the transport networks. And vice versa, the farther we go, the lower the quality level. Such a phenomenon is also observed in the context of the influence of transport on the urban environment.