Abstract:
This article explores the influence of the constructivist approach on the development of creativity and language learning in online environments, particularly in the context of Teaching English as a Foreign Language (TEFL). Rooted in the theories of prominent scholars such as Piaget, Vygotsky, and Bruner, constructivism emphasizes active knowledge construction, social interaction, and collaborative learning. The shift from traditional, individual-focused approaches to social constructivist learning models highlights the significance of collaborative activities and real-world tasks in fostering critical thinking, problem-solving, and creativity. The article discusses how online learning platforms like Moodle, Blackboard, and video conferencing tools offer opportunities for learners to engage in dynamic, interactive environments that mirror real-life contexts. These platforms not only facilitate collaborative learning but also encourage learner autonomy by empowering students to take control of their educational experiences. The integration of these constructivist principles within digital learning spaces enriches language acquisition, enhances social skills, and supports the development of self-regulation and critical thinking in language learners. The paper concludes by asserting the potential of constructivist online environments to transform language learning into a more personalized, creative, and socially engaging process.
Description:
Acest articol analizează influența abordării constructiviste asupra dezvoltării creativității și învățării limbilor străine în mediile online, cu un accent special pe predarea limbii engleze ca limbă străină (TEFL). Fundamentată pe teoriile unor savanți de renume, precum Piaget, Vygotsky și Bruner, abordarea constructivistă pune accent pe construirea activă a cunoștințelor, interacțiunea socială și învățarea colaborativă. Tranziția de la metodele tradiționale, centrate pe individ, către modele de învățare social-constructiviste evidențiază importanța activităților colaborative și a sarcinilor inspirate din viața reală în stimularea gândirii critice, a creativității și a abilității de rezolvare a problemelor. Articolul examinează modul în care platformele de învățare online, precum Moodle, Blackboard și instrumentele de videoconferință, creează oportunități pentru elevi de a participa în medii dinamice și interactive ce reflectă contexte reale. Aceste platforme nu doar facilitează colaborarea, ci susțin și autonomia învățăcelului, oferind studenților capacitatea de a-și gestiona propriile procese de învățare. Integrarea principiilor constructiviste în mediile de învățare digitale contribuie la îmbogățirea procesului de achiziție a limbajului, îmbunătățirea abilităților sociale și susținerea dezvoltării autoreglementării și a gândirii critice la învățăcei. Lucrarea concluzionează subliniind potențialul mediilor online constructiviste de a transforma procesul de învățare a limbilor străine într-un demers mai personalizat, creativ și angajant din punct de vedere social.