REPOZITORIU UPSC

Învățare, dezvoltare personală și profesională pe tot parcursul vieții: repere neurofiziologice, neuropsihologice și impact asupra stării de bine a cadrelor didactice

Show simple item record

dc.contributor.author MÎSLIȚCHI, Valentina
dc.date.accessioned 2025-02-25T06:40:54Z
dc.date.available 2025-02-25T06:40:54Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation MÎSLIȚCHI, Valentina. Învățare, dezvoltare personală și profesională pe tot parcursul vieții: repere neurofiziologice, neuropsihologice și impact asupra stării de bine a cadrelor didactice. În: Valorificarea neuroştiinţelor în dezvoltarea personală: Materialele conferinţei ştiinţifice internaţionale, organizate în cadrul subprogramului instituțional de cercetare "Modele de valorificare a neuroștiințelor în dezvoltarea personală", Cod: 040111, 7-8 noiembrie 2024. Chișinău: CEP UPSC, 2024, pp. 71-94. ISBN 978-9975-46-997-5. – ISBN 978-9975-46-998-2. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-997-5
dc.identifier.isbn 978-9975-46-998-2
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7183
dc.description Articolul explorează cum învățarea și dezvoltarea personală și profesională pe parcursul vieții asigură starea de bine a cadrelor didactice, evidențiind reperele neuro-psiho fiziologice relevante. Învățarea pe parcursul întregii vieți, dezvoltarea personală și profesională continuă a cadrelor didactice sunt susținute de multiple determinante neurofiziologie și neuropsihologice, care clarifică valoarea neurotransmițătorilor și a echilibrului hormonal precizate de serotonină, dopamină, nonadrenalină, adrenalină, endorfină, acetilcolină, cortizon, oxitocină, testosteron; relevă funcțiile și complementaritatea emisferelor cerebrale; remarcă rolul cortexului prefrontal; scoate în lumină rolul semnificativ al sistemului limbic; accentuează importanța caracteristicilor principale ale creierului uman precum neuroplasticitatea și individualitatea. Asigurarea contextelor diverse de învățare, valorificarea oportunităților de dezvoltare personală și profesională constituie aspecte definitorii instaurării stării de bine a cadrelor didactice din sistemul de învățământ contemporan. en_US
dc.description.abstract The article explores how lifelong learning, personal and professional development ensures the well-being of teachers, highlighting the relevant neuro-psycho-physiological milestones. Lifelong learning, continuous personal and professional development of teachers are supported by multiple neurophysiological and neuropsychological determinants, which clarify the value of neurotransmitters and hormonal balance specified by serotonin, dopamine, noradrenaline, adrenaline, endorphin, acetylcholine, cortisone, oxytocin, testosterone; reveals the functions and complementarity of the cerebral hemispheres; note the role of the prefrontal cortex; highlights the significant role of the limbic system; emphasizes the importance of key features of the human brain such as neuroplasticity and individuality. Ensuring diverse learning contexts, capitalizing on opportunities for personal and professional development are defining aspects of well-being teachers establishing in the contemporary education system. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Lifelong learning en_US
dc.subject Personal and professional development en_US
dc.subject Well-being en_US
dc.subject Teachers en_US
dc.subject Neurophysiological milestones en_US
dc.subject Neuropsychological milestones en_US
dc.subject Învățare pe tot parcursul vieții en_US
dc.subject Dezvoltare personală și profesională en_US
dc.subject Stare de bine en_US
dc.subject Cadre didactice en_US
dc.subject Repere neurofiziologice en_US
dc.subject Repere neuropsihologice en_US
dc.title Învățare, dezvoltare personală și profesională pe tot parcursul vieții: repere neurofiziologice, neuropsihologice și impact asupra stării de bine a cadrelor didactice en_US
dc.title.alternative Lifelong learning, personal and professional development: neurophysiological, neuropsychological milestones and impact on the well-being of teachers en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account