Abstract:
The article explores how lifelong learning, personal and professional development ensures the well-being of teachers, highlighting the relevant neuro-psycho-physiological milestones. Lifelong learning, continuous personal and professional development of teachers are supported by multiple neurophysiological and neuropsychological determinants, which clarify the value of neurotransmitters and hormonal balance specified by serotonin, dopamine, noradrenaline, adrenaline, endorphin, acetylcholine, cortisone, oxytocin, testosterone; reveals the functions and complementarity of the cerebral hemispheres; note the role of the prefrontal cortex; highlights the significant role of the limbic system; emphasizes the importance of key features of the human brain such as neuroplasticity and individuality. Ensuring diverse learning contexts, capitalizing on opportunities for personal and professional development are defining aspects of well-being teachers establishing in the contemporary education system.
Description:
Articolul explorează cum învățarea și dezvoltarea personală și profesională pe parcursul vieții asigură starea de bine a cadrelor didactice, evidențiind reperele neuro-psiho fiziologice relevante. Învățarea pe parcursul întregii vieți, dezvoltarea personală și profesională continuă a cadrelor didactice sunt susținute de multiple determinante neurofiziologie și neuropsihologice, care clarifică valoarea neurotransmițătorilor și a echilibrului hormonal precizate de serotonină, dopamină, nonadrenalină, adrenalină, endorfină, acetilcolină, cortizon, oxitocină, testosteron; relevă funcțiile și complementaritatea emisferelor cerebrale; remarcă rolul cortexului prefrontal; scoate în lumină rolul semnificativ al sistemului limbic; accentuează importanța caracteristicilor principale ale creierului uman precum neuroplasticitatea și individualitatea. Asigurarea contextelor diverse de învățare, valorificarea oportunităților de dezvoltare personală și profesională constituie aspecte definitorii instaurării stării de bine a cadrelor didactice din sistemul de învățământ contemporan.