dc.contributor.author |
CECIU, Lucia-Ramona |
|
dc.date.accessioned |
2025-02-25T06:04:46Z |
|
dc.date.available |
2025-02-25T06:04:46Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
CECIU, Lucia-Ramona. Stima de sine și dezvoltarea psihoemoțională și neurobiologică a tânărului adult. În: Valorificarea neuroştiinţelor în dezvoltarea personală: Materialele conferinţei ştiinţifice internaţionale, organizate în cadrul subprogramului instituțional de cercetare "Modele de valorificare a neuroștiințelor în dezvoltarea personală", Cod: 040111, 7-8 noiembrie 2024. Chișinău: CEP UPSC, 2024, pp. 58-70. ISBN 978-9975-46-997-5. – ISBN 978-9975-46-998-2. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-997-5 |
|
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-998-2 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7182 |
|
dc.description |
Multe studii de cercetare pe tema dezvoltării psihologice și emoționale se concentrează pe relația dintre un set de variabile sociologice sau evenimente înregistrate/rememorate la un moment dat al cursului vieții (copilărie, tinerețe, vârstă adultă) cu un alt set de variabile măsurate la un moment din timp mai târziu în cursul vârstei mijlocii sau bătrânețe. Alte studii analizează modificările neurobiologice care au loc în fiecare etapă de creștere și reacțiile și comportamentele manifeste specifice fiecărei etape de dezvoltare. Lucrarea de față analizează astfel de abordări prin compararea constatărilor unor astfel de studii și evidențiind rezultatele cheie ale unora dintre cele mai recente studii din domeniile psihologiei și neuroștiințelor. Se susține că, pentru a înțelege stima de sine și în ansamblu starea de bine a tinerilor, trebuie să înțelegem ce se întâmplă de fapt în creierul lor din punct de vedere structural și funcțional, aspecte pe care doar neuroștiințele și neuropsihologia le pot dezvălui. Accentul acestui articol este pus pe trăsăturile particulare care caracterizează tinerii adulți, ținând cont de grupa de vârstă 20–30/35 de ani teoretizată de E. Erikson, dar și de modificările pe care le suferă creierul odată cu trecerea timpului de la adolescență spre vârsta de 35 de ani. |
en_US |
dc.description.abstract |
Many research studies on the theme of psychological and emotional development focus on the relationship between one set of sociological variables or events recorded/remembered at one point in the life course (childhood, youth, adulthood) with another set of variables measured at one point in time later in middle age or old age. Other studies look at the neurobiological changes that take place during each stage of growth and the manifest reactions and behaviors specific for each stage of development. The present paper reviews such approaches by way of comparing the findings of varied studies and highlighting the key results of some of the most recent research from the fields of psychology and neuroscience. It is argued that in order to understand the self-esteem and the overall wellbeing of youth, one needs to understand what actually happens in the brain from structural and functional points of view, which only neuroscience and neuropsychology research can reveal. The emphasis of this article is placed on the particular features characterizing the young adults, keeping in mind the 20–30/35 age group theorized by Erikson, and the changes that the brain undergoes with the passage of time from adolescence towards the mid-30s. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Self-esteem |
en_US |
dc.subject |
Brain development |
en_US |
dc.subject |
Psychoemotional growth |
en_US |
dc.subject |
Wellbeing |
en_US |
dc.subject |
Young adults |
en_US |
dc.subject |
Stima de sine |
en_US |
dc.subject |
Dezvoltarea creierului |
en_US |
dc.subject |
Creșterea psihoemoțională |
en_US |
dc.subject |
Starea de bine |
en_US |
dc.subject |
Adulți tineri |
en_US |
dc.title |
Stima de sine și dezvoltarea psihoemoțională și neurobiologică a tânărului adult |
en_US |
dc.title.alternative |
Self-esteem and psychological and neurobiological development of the young adult |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |