Abstract:
Articolul vizează unele aspecte teoretico-metodice în predarea/învățarea operei lui Ion Druță; dezvăluirea anumitor particularități metodice şi etape de valorificare a prozei lui Ion Druță în procesul educațional; conturarea structurilor compoziţionale în proza lui Ion Druţă; studierea operelor de referinţă ale prozatorului Ion Druţă, diverse ca specie literară; prezentarea personajelor druţiene ca elemente configurative ale unităţii compoziţionale a operei; relevarea locului şi valorii scrierilor lui Ion Druţă în contextul literar etc. Ion Druţă ne dă un exemplu viu şi concret, important şi pentru scriitor, şi pentru cititor: primul are datoria de a prezenta concret, amănunţit, convingător realitatea pe care o abordează în operele sale, al doilea fiind chemat să se pătrundă de rostul şi de farmecul celor mai diverse amănunte, detalii, episoade ale operelor în cauză. Numai o atare colaborare intimă şi permanentă a scriitorului şi cititorului se dovedeşte rodnică şi eficientă. Numai astfel opera literară îşi dezvăluie valoarea cognitivă şi instructivă; la lectura ei vedem, simţim, înţelegem tot ce scrie şi ne propune spre asimilare autorul.
Description:
The article concerns some theoretical-methodical aspects in the teaching/learning of Ion Druță's work; the disclosure of certain methodical peculiarities and stages of valorization of Ion Druță's prose in the educational process; outlining the compositional structures in Ion Druţă's prose; studying the reference works of the prose writer Ion Druţă, diverse as a literary species; the presentation of Druze characters as configurational elements of the compositional unit of the work; revealing the place and value of Ion Druţă's writings in the literary context, etc. Ion Druţă gives us a vivid and concrete example, important for both the writer and the reader: the former has the duty to present concretely, thoroughly, convincingly the reality he approaches in his works, the latter being called to understand the meaning and the charm of the most diverse details, details, episodes of the works in question. Only such an intimate and permanent collaboration between the writer and the reader proves fruitful and effective. Only in this way does the literary work reveal its cognitive and instructive value; when reading it, we see, feel, understand everything the author writes and proposes to us for assimilation.