dc.contributor.author |
DABIJA, Viorel |
|
dc.date.accessioned |
2025-01-23T11:04:15Z |
|
dc.date.available |
2025-01-23T11:04:15Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
DABIJA, Viorel. Four-dimensional pedagogical model for the development of lifelong learning skills and its application in the study of linear motion. În: Învăţare activă pentru dezvoltare durabilă: Conferinţă ştiinţifică internaţională, 15 noiembrie 2024 = Active learning for sustainable development: International Scientific Conference, November 15, 2024: Conference proceedings. Chişinău: CEP UPSC, 2024, pp. 130-140. ISBN 978-9975-46-989-0. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-989-0 |
|
dc.identifier.uri |
http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7040 |
|
dc.description |
This article highlights the importance of developing lifelong learning skills to ensure a real connection between school and the labor market. A four-dimensional pedagogical model is proposed and demonstrated using the example of linear motion. The model is structured along four dimensions: cognition, educational methodology, skill development, and disciplinary complexity. Each dimension or axis is divided into four stages, enabling students to progress in their conceptual understanding of the notions learned and to apply physical concepts in real-life situations. It is shown that this pedagogical model is supported by teaching strategies grounded in educational research. |
en_US |
dc.description.abstract |
Articolul subliniază importanța dezvoltării competențelor de învățare pe tot parcursul vieții pentru asigurarea conectării reale a școlii cu piața muncii. Este propus modelul pedagogic 4-dimensional și este arătat cum poate fi aplicat acest model pe exemplul mișcării rectilinii. Modelul este structurat pe patru dimensiuni: cogniția, metodologia educațională, dezvoltarea competențelor și complexitatea disciplinară. Fiecare dimensiune sau axă este împărțită în 4 etape, care ajută elevii să avanseze în înțelegerea conceptuală a noțiunilor învățate și să aplice conceptele fizice în situații reale. Este arătat că acest model pedagogic este susținut de strategii didactice bazate pe cercetarea pedagogică. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
Învăţare activă pentru dezvoltare durabilă : Conferinţă ştiinţifică internaţională : Eveniment online, 15 noiembrie 2024 = Active learning for sustainable development : International Scientific Conference : Online event, November 15, 2024 : Conference proceedings; |
|
dc.subject |
Model 4-dimensional |
en_US |
dc.subject |
Competențele de învățare pe tot parcursul vieții |
en_US |
dc.subject |
Metodologie educațională |
en_US |
dc.subject |
Four-dimensional model |
en_US |
dc.subject |
Lifelong learning skills |
en_US |
dc.subject |
Educational methodology |
en_US |
dc.title |
Four-dimensional pedagogical model for the development of lifelong learning skills and its application in the study of linear motion |
en_US |
dc.title.alternative |
Modelul pedagogic 4-dimensional de dezvoltare a competențelor de învățare pe tot parcursul vieții și aplicarea lui la studierea mișcării rectilinii |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |