REPOZITORIU UPSC

Four-dimensional pedagogical model for the development of lifelong learning skills and its application in the study of linear motion

Show simple item record

dc.contributor.author DABIJA, Viorel
dc.date.accessioned 2025-01-23T11:04:15Z
dc.date.available 2025-01-23T11:04:15Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation DABIJA, Viorel. Four-dimensional pedagogical model for the development of lifelong learning skills and its application in the study of linear motion. În: Învăţare activă pentru dezvoltare durabilă: Conferinţă ştiinţifică internaţională, 15 noiembrie 2024 = Active learning for sustainable development: International Scientific Conference, November 15, 2024: Conference proceedings. Chişinău: CEP UPSC, 2024, pp. 130-140. ISBN 978-9975-46-989-0. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-989-0
dc.identifier.uri http://dir.upsc.md:8080/xmlui/123456789/7040
dc.description This article highlights the importance of developing lifelong learning skills to ensure a real connection between school and the labor market. A four-dimensional pedagogical model is proposed and demonstrated using the example of linear motion. The model is structured along four dimensions: cognition, educational methodology, skill development, and disciplinary complexity. Each dimension or axis is divided into four stages, enabling students to progress in their conceptual understanding of the notions learned and to apply physical concepts in real-life situations. It is shown that this pedagogical model is supported by teaching strategies grounded in educational research. en_US
dc.description.abstract Articolul subliniază importanța dezvoltării competențelor de învățare pe tot parcursul vieții pentru asigurarea conectării reale a școlii cu piața muncii. Este propus modelul pedagogic 4-dimensional și este arătat cum poate fi aplicat acest model pe exemplul mișcării rectilinii. Modelul este structurat pe patru dimensiuni: cogniția, metodologia educațională, dezvoltarea competențelor și complexitatea disciplinară. Fiecare dimensiune sau axă este împărțită în 4 etape, care ajută elevii să avanseze în înțelegerea conceptuală a noțiunilor învățate și să aplice conceptele fizice în situații reale. Este arătat că acest model pedagogic este susținut de strategii didactice bazate pe cercetarea pedagogică. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.relation.ispartofseries Învăţare activă pentru dezvoltare durabilă : Conferinţă ştiinţifică internaţională : Eveniment online, 15 noiembrie 2024 = Active learning for sustainable development : International Scientific Conference : Online event, November 15, 2024 : Conference proceedings;
dc.subject Model 4-dimensional en_US
dc.subject Competențele de învățare pe tot parcursul vieții en_US
dc.subject Metodologie educațională en_US
dc.subject Four-dimensional model en_US
dc.subject Lifelong learning skills en_US
dc.subject Educational methodology en_US
dc.title Four-dimensional pedagogical model for the development of lifelong learning skills and its application in the study of linear motion en_US
dc.title.alternative Modelul pedagogic 4-dimensional de dezvoltare a competențelor de învățare pe tot parcursul vieții și aplicarea lui la studierea mișcării rectilinii en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account