Abstract:
This article aims to highlight and analyze the subject-specific, pedagogical, and technological competencies among physics teachers in the Republic of Moldova, based on data obtained from an anonymous self-assessment questionnaire. The study involved 73 participants and aimed to identify physics teachers' perceptions of their subject-specific, pedagogical, and technological competencies. The results show that two-thirds of the teachers feel confident in explaining any chapter of the school curriculum, just over half of the teachers use teaching methods that actively engage students, and the overwhelming majority use various digital teaching tools.
Description:
Acest articol își propune să evidențieze și să analizeze competențele de specialitate, pedagogice și tehnologice, în rândul profesorilor de fizică din Republica Moldova, bazându-se pe datele obținute dintr-un chestionar anonim de autoevaluare. Acest studiu a implicat 73 de participanți și a avut ca scop identificarea viziunii profesorilor de fizică asupra competențelor lor de specialitate, pedagogice și tehnologice. Rezultatele arată că două treimi din profesori se simt încrezători în explicarea oricărui capitol din programa școlară, puțin peste jumătate de profesori folosește metode de predare care să implice activ elevii, majoritatea absolută folosește diferite instrumente didactice digitale.