Abstract:
The relevance of the study is due to the requirements of the modern educational paradigm for the formation of an individual in the context of changing cultural and moral values. The work is based on the philosophical concepts of culture, on the theory of the relationship between language, mentality and culture. The most important axiological tasks of students’ multicultural education are highlighted; the components of the learners’ axiological potential in the educational process are determined; the principles that reflect the content of students’ intercultural interaction are characterized; techniques for the development of their cognitive component of intercultural interaction are formulated. The most effective methods that allow the developing of the following personal qualities in university students are identified: intercultural receptivity, observation, self-regulation of emotions, sensitivity, empathy, intuition, emotional responsiveness, sensitivity.
Description:
Relevanța studiului se datorează cerințelor paradigmei educaționale moderne pentru formarea unei personalități în contextul schimbării valorilor culturale și morale. Lucrarea se bazează pe concepte filosofice de cultură, teorii despre relația dintre limbă, mentalitate și cultură. Se evidențiază cele mai importante sarcini axiologice ale educației multiculturale ale elevilor, se determină componentele potențialului axiologic al elevilor în procesul educațional; sunt caracterizate principiile care reflectă latura de conținut a interacțiunii interculturale între elevi; se formulează metode de dezvoltare a componentei cognitive a interacţiunii interculturale între elevi. Sunt identificate cele mai eficiente metode de dezvoltare a următoarelor calități personale la studenții universitari: receptivitate interculturală, observație, autoreglare a emoțiilor, emotivitate, empatie, intuiție, sensibilitate.