Abstract:
The article addresses the problem of children's adaptation to the school environment from the perspective of this process and the characteristics of children at the beginning of school. The essence of the content is given by the notion of "school adaptation", as an updated approach, in order to adapt children without difficulty to the new school environment. In order to design some solutions in this regard, that approach aims to highlight some specificities of the adaptation process and characteristics of children at the beginning of school. The idea is highlighted that the teacher should capitalize on strategies, adapted to the psycho-individual peculiarities of the students, which ensure their easier adaptation to the school environment. Therefore, a major problem arises before the school, which requires special attention, being fed theoretically and methodologically, to constitute the touchstone of the quality of the process of children's adaptation to the new school environment and the quality of the educational process.
Description:
În articol este abordată problema privind adaptarea copiilor la mediul școlar din perspectiva acestui proces și a caracteristicilor copiilor la debutul școlar. Esența conținutului este dată de noțiunea de „adaptare școlară”, ca o abordare actualizată, în vederea adaptării fără dificultate a copiilor la noul mediu școlar. Pentru a proiecta unele soluții în acest sens, abordarea respectivă își propune să evidențieze unele specificități ale procesului adaptării și caracteristici ale copiilor la debutul școlar. Se evidențiază ideea că învățătorul să valorifice strategii, adaptate particularităților psihoindividuale ale elevilor, care să asigure adaptare mai legeră a acestora la mediul școlar. Așadar, în fața școlii se ridică o problemă majoră, care necesită o atenție deosebită, fiind alimentată teoretic și metodologic, să constutuie piatra de încercare a calității procesului de adaptare a copiilor la noul mediu școlar și calitatea procesului educațional.