Abstract:
The period of preadolescence is critical in development, and the level of social competence an individual possesses will determine the quality of his future relationships. Considering that it is necessary to understand the deficits that appear, the research aims to evaluate the social competence of preadolescents through the lens of family composition. Different aspects of social competence were compared between preadolescents from singleparent families (N=61) and those from complete families (N=158). Following the application of the t-test, the results revealed significant unfavorable differences for the single-parent respondents, exhibiting on average a lower degree of responsible decision-making and total social competence.
Description:
Perioada preadolescenței este critică în dezvoltare, iar competențele sociale pe care un individ le posedă vor determina calitatea relațiilor sale viitoare. Considerând că este necesar înțelegerea deficitelor care apar, cercetarea are ca scop evaluarea competențelor sociale ale preadolescenților din perspectiva componenței familiei. Au fost comparate diferite aspecte ale competențelor sociale între preadolescenții care provin din familii monoparentale (N=61) și cei care provin din familii complete (N=158). În urma aplicării testului t, rezultatele au relevat diferențe semnificative în defavoarea respendenților din condiția monoparentală, obținând în medie un grad mai redus de decizionare responsabilă și competențe sociale totale.