Abstract:
The introduction of elements of interculturality into the Romanian Language and Literature Curriculum for secondary schools is as beneficial as possible in the contemporary context, and their integrated approach aims at developing skills for accepting the IMAGE OF OTHERS in intercultural communication. In the 8th grade, the learning unit How are others? has associated as supporting dramatic text, the comedy Take, Ianke and Cadâr by Victor Ion Popa. This is a very suitable choice to analyze the natural distinction between personal identity and the identity of the other, because, at the level of the piece, the multi-ethnic and multicultural environment of a provincial fair in the area of Moldova, in the interwar period, is crystallized.
Description:
Introducerea în cadrul Curriculumului la Limba şi literatura română pentru gimnaziu a elementelor de interculturalitate este cât se poate de benefică în contextul contemporan, iar abordarea integrată a acestora vizează dezvoltarea competenţelor pentru acceptarea imaginii Celuilalt în comunicarea interculturală. La clasa a VIII-a, unitatea de învățare Cum sunt ceilalți? are asociat ca text dramatic suport comedia Take, Ianke și Cadâr de Victor Ion Popa. Textul reprezintă o alegere cât se poate de potrivită pentru a se analiza distincția - 203 - firească dintre identitatea personală și identitatea Celuilalt, la nivelul piesei fiind cristalizat mediul multietnic și multicultural al unui târg de provincie din zona Moldovei în perioada interbelică.