Abstract:
The article highlights the importance of the reflexive act in the effectiveness of the formative assessment process of the research/investigation competence in the Geography discipline for high school students. The use of the reflective journal throughout the didactic process, at the stage of the initial evaluation, the progress evaluation and at the stage of the balance evaluation, constitutes a complex communication tool between the student and the teacher with the role of strengthening learning and mitigating the appreciation of the distortions of the results school. Experiential psychology explains the disposition to research by resonating with the investigator's areas of interest and experiences.
Description:
Articolul evidențiază importanța actului reflexiv în eficacizarea procesului de evaluare formativă a competenței de cercetare/investigare la disciplina Geografie la liceeni. Utilizarea jurnalului reflexiv pe tot parcursul procesului didactic, la etapa evaluării inițiale, evaluării de progres și la etapa evaluării de bilanț, se constituie într-un instrument complex de comunicare între elev și profesor cu rol de întărire a învățării și de atenuare a aprecierii distorsiunilor rezultatelor școlare. Psihologia experiențială explică dispoziția spre cercetare prin rezonarea cu domeniile de interes ale investigatorului și experiențele parcurse.