Abstract:
Today's society is characterized by the phrase” hyperconsumption society” that promotes the excess of goods and services offered by the market that causes a series of problems, especially among adolescents: alcoholism, violence, irresponsible sex. In order to overcome this difficult situation, the pedagogues propose the formation of moral values in adolescents and in this case the value of temperance. Although the Education Code, the school curriculum promotes the education of moral values in school institutions, it was noticed the insufficient character of the selection of contents on the axis of formation of moral values. Respectively, our research is aimed to identify the main risks to which adolescents are exposed due to the lack of temperance value; establishing the frequency of values and non values in some literary works, the high school stage; outlining the role of temperance value in the formation of the moral personality of the adolescent.
Description:
Societatea de astăzi este caracterizată prin sintagma ”societate de hiperconsum” care promovează excesul de buniri și servicii oferite de piață ce cauzează o serie de probleme, în deosebi în rândurile adolescenților: alcoolism, violență, sex iresponsabil. Pentru a depăși această situație dificilă pedagogii propun formarea valorilor morale la adolescenți și în speță a valorii cumpătării. Deși Codul Educației, Curriculumul școlar promovează educarea valorilor morale în instituțiile școlare, totuși a fost sesizat caracterul insuficient, al selectării conținuturilor pe axa formării valorilor morale. Respectiv, cercetarea noastră a avut scopul de a identifica principalele riscuri la care sunt expuși adolescenții din lipsa valorii cumpătării; stabilirea frecvenței valorilor și nonvalorilor în unele opere literare, treapta liceală; conturarea rolului valorii cumpătării în formarea personalității morale a adolescentului.