Abstract:
The article represents a theoretical-practical study, which reflects the importance and necessity of the museum treasure in the aesthetic education of the family and the cultivation of the child. In the paper, researchers’ views on the pedagogical aspects of aesthetic education and museum education, focused on the cultivation of children through the museum treasure in the family and educational institutions, are presented and briefly analyzed. The knowledge and application in the museum space of the learning theories aimed at making the aesthetic education in the family more efficient and cultivating the child through the museum treasure is argued. Additionally, operational strategies are established that would harmonize museum resources, possibilities and abilities in the context of achieving the cultivation of the child within the family and educational institutions; provided conditions to optimize the cultivation of the child’s interest in the museum treasure; conclusions and recommendations.
Description:
Articolul reprezintă un studiu teoretico-practic, care reflectă importanța și necesitatea valorificării tezaurului muzeal în educația estetică a familiei și cultivarea copilului. Sunt expuse și analizate succint unele viziuni ale cercetătorilor cu privire la aspectele pedagogice ale educației estetice și ale educației muzeale, focusate pe cultivarea copiilor prin tezaurul muzeal în cadrul familiei și a instituțiilor de învățământ. Este argumentată cunoașterea și aplicarea în spațiul muzeal a teoriilor învățării menite să eficientizeze educația estetică în familie și să cultive copilul prin intermediul tezaurului muzeal. Totodată, sunt stabilite strategiile operaționale ce ar armoniza resursele, posibilitățile și abilitățile muzeale în contextul realizării cultivării copilului în cadrul familiei și a instituțiilor de învățământ; oferite condiții de optimizare a cultivării interesului copilului pentru tezaurul muzeal; concluzii și recomandări.