Abstract:
The article presents the observation stage of the pedagogical experiment carried out in the framework of the thesis with the theme "Developing the intercultural competence of high school students in the context of the use of information technologies". For the deeper knowledge of the degree of development of the intercultural competence of the students who are part of the experimental sample and the control sample, an assessment questionnaire was applied. It comprises 72 items targeting the three components that form competence: knowledge, skills and attitudes. The items were formulated in accordance with the objectives of intercultural education and adapted from an assessment tool developed by the Pestalozzi Program and from a manual developed by the Council of Europe.
Description:
Articolul prezintă etapa de constatare a experimentului pedagogic realizat în cadrul tezei cu tema „Formarea competenței interculturale a elevilor de liceu în contextul utilizării tehnologiilor informaționale”. Pentru cunoașterea mai profundă a gradului de dezvoltare a competenței interculturale a elevilor care fac parte din eșantionul experimental și eșantionul martor, s-a aplicat un chestionar de constatare. Acesta cuprinde 72 de itemi care vizează cele trei componente care formează competența: cunoștințe, abilități și atitudini. Itemii au fost formulați în concordanță cu obiectivele educației interculturale și adaptați după un instrument de evaluare elaborat de către Programul Pestalozzi și după un manual elaborat de către Consiliul Europei.