Abstract:
This paper presents some of the constitutive elements of the development of scientific thinking in future teachers, students, in initial professional training. Defining aspects of scientific thinking are presented from the perspective of various understandings, as the ability to formulate a problem based on observations, to determine possible or probable, significant relationships between a set of given facts, and to determine which observations can be considered reasonable evidence to confirm or refute formulated hypotheses. The paper then goes on to present an experimental sequence devoted to academic debate as one of the building blocks of the development of scientific thinking in initial teacher training. Eighty-four students in the field of Educational Sciences, in their 1st and 3rd year of study, participated in the experiment. The conclusions revealed are: the transition from scientific thinking to critical thinking and, subsequently, to the use of everyday thinking occurs in the stages of elaboration and application of arguments in a debate or discussion, where, initially, students use scientific thinking to bring arguments and evidence from their field of study, using empirical data and recognized theories to support their position, being accompanied by the exhaustion of scientific arguments, which are based on scientific knowledge.
Description:
În acest articol sunt prezentate unele elemente constitutive al dezvoltării gândirii științifice la viitorii profesori, studenți în formare profesională inițială. Sunt prezentate aspecte definitorii ale gândirii științifice din perspectiva diverselor accepțiuni, ca fiind capacitatea de a formula o problemă pe baza observațiilor, de a determina relații posibile sau probabile, semnificative, între un set de fapte furnizate și de a determina ce observații pot fi considerate dovezi rezonabile pentru a confirma sau infirma ipotezele formulate. Ulterior articolul continuă cu prezentarea unei secvențe experimentale dedicate dezbaterilor academice ca fiind unul din elementele constitutive ale dezvoltării gândirii științifice în formarea inițială a cadrelor didactice. La experiment au participat 84 de studenți din domeniul Științe ale educației, din anul I și III de studii. Concluziile relevate în acest articol sunt: trecerea de la gândirea științifică la gândirea critică și, ulterior, la utilizarea gândirii cotidiene are loc în etapele de elaborare și aplicare a argumentelor într-o dezbatere sau discuție, unde, inițial, studenții folosesc gândirea științifică pentru a aduce argumente și dovezi din domeniul lor de studiu, folosind date empirice și teorii recunoscute pentru a-și susține poziția, fiind însoțită de epuizarea argumentelor științifice, ce au la bază cunoașterea științifică.