Abstract:
The principle of systematization and continuity of knowledge highlights the fact that the subject of study, the content of the educational disciplines must be structured in units of knowledge, ordered from a logical, scientific and psycho-pedagogical point of view. When studying the subjects of Science, Physics, Chemistry, Biology, Geography, the formation of the main groups of concepts takes place. Ensuring the continuity of the process of formation of scientific concepts takes place, respecting certain conditions. The article proposes techniques to meet these conditions: concept formation map and generalized concept study plans. These techniques allow to circumvent erroneous concepts, which have various sources. The simplifications allowed in rendering the contents do not refer to erroneous concepts either. According to the principle of accessibility, the study subject must correspond to the age and individual characteristics of the students. In accordance with this principle, it is recommended to make knowledge accessible, which involves the selection, processing, adaptation of the information provided in the education plans and school programs.
Description:
Principiul sistematizării şi continuităţii cunoştinţelor evidenţiază faptul că materia de studio și conţinutul disciplinelor de învăţământ trebuie să fie structurate în unităţi de cunoştinţe, ordonate din punct de vedere logic, ştiinţific şi psihopedagogic. Continuitatea presupune succesiunea disciplinelor din planul de învăţământ, dar şi a conţinutului specific fiecărei disciplini studiate. La studiul disciplinelor Științe, Fizica, Chimia, Biologia, Geografia are loc formarea principalelor grupuri de concepte. Asigurarea continuității procesului de formare a conceptelor științifice are loc respectând anumite condiții. În articol se propun tehnici de respectare a acestor condiții: harta formării conceptelor și planurile generalizate de studiere a conceptelor. Aceaste tehnici permit eludarea conceptelor eronate, care au diverse surse. La conceptele eronate nu se referă nici simplificările admise în redarea conținuturilor. Conform principiului accesibilității, materia de studiu trebuie să corespundă particularităţilor de vârstă și individuale ale elevilor. În conformitate cu acest principiu, se recomandă accesibilizarea cunoştinţelor care presupune selectarea, prelucrarea și adaptarea informaţiilor prevăzute în planurile de învăţământ şi programele şcolare.